måndag 8 mars 2010

dag tre i sofia, det snöar

Dag tre i Sofia. Denna dag hade jag verkligen tänkt att utnyttja hela dagen. Jag vaknade tidigt och det snöade. Det snöade hela dagen.
Jag gick upp klockan sex men fann det hela meningslöst och somnade om igen. Vi niotiden gick jag till detta ikonmuseum.( museum of ecclesiastical history and archeology) jag gick lite vilse först och fick se en vaktavlösning i det lilla formatet. I röda paraduniformer marscherade en grupp militärer runt en jättebyggnad. Väldigt vackra jackor .
Och så detta museum medikoner. Jag har tjatat om ikoner hela tiden och nu fick jag se ikoner. Stora ikoner, små ikoner. Gamla ikoner. Bland dessa ovärderliga ikoner säter personalen igång och gräla. Det hela var märkligt, men jag förstod inte vad diskussionen handlade om så jag ansåg att jag hade tittat klart.
Det är för mig ett viktigt ställningstagande att se avbildandet. I den muslimska traditionen finnsinte detta moment och jag finner det viktig att dra gränser inom religionen. Inom den kristna traditionen avbildar man heliga personer.
En annan reflexion jag gör i detta land format av ett politiskt system som jämställer kvinnor och män i utbildning och yrke. Jag finner inte dessa kvinnor manhaftiga eller okvinnliga, snarare tvärtom de är mycket genusmedvetna trots att de gått i skolan. Det är starka, stolta kvinnor med tydlig genusidentitet, som man möter.
De har inget självhävdelsebehov, behöver inte markera sin position hela tiden. Behagliga människor. Om man nu tycker om att ”grotta ner sig i” manligt - kvinnligt.
Efter museumbesöket vandrade jag hem till Sofia hostel på snöiga och hala trottoarer. Det är internationella kvinnodagen och många av blomsterförsäljarna hade laddat upp med blommor. Söndagen var ju så ljuvlig med sol och vår i luften. Men så var inte denna dag beskaffad. Snö och snö.
Har jag någon gång retat mig på vädret så var det idag. Så grinig. Som tur var blev jag inte våtom fötterna.