söndag 7 mars 2010

jag är i Sofia, Bulgarien

Dag 1 i Sofia, Bulgarien
Vi anlände halvsju lördag morgon, i snö och säkert 7 minusgrader. Ingen av oss resenärer var klädda för detta, och ingen var vaken i Sofia.
Man kunde köpa kaffe på busstationen. Busstationen ligger bredvid järnvägsstationen och jag fick inhandla en historisk guide om Sofia och en karta över staden med latins alfabet.
Jag hade under mina 4 timmar på bussen till Sofia från Prag studerat det kyrilliska alfabetet men var långt ifrån fullärd.
Vad gör man? Jag åkte spårvagn nr 9 så lång man kunde. Där hittade jag fina skor i en affär som inte var öppen. Josef Siegel, typ. De hette någonting sådant.
När jag gick runt i detta område och allt va kallt och jag höll på att försmäkta då:
Såg jag en underbar målning på en mur och då:
Kom solen fram. På spårvagnen tillbaka, jag kunde nu ta fram en leva (Bulgarian leva) och stoppa i maskinen bakom chauffören. Det kostar 5 kronor att åka spårvagn i Sofia.
När jag kom tillbaka, jag hade boxat väskan. studerade jag kartan och fann Sofia hostel på kartan.
Detta ligger i ”gamla staden och är centralt” Boulevard Knyginya Maria Luiza rätt upp. Jag kände att detta är bra. Detta är fräscht och nytt.
Jag köpte en skinnjacka på vägen upp till hostel Sofia. 79 leva, vilket motsvarar 35 euro, 350 konor.
Jag checkade in hos en äldre man. Allt var helt O. han pratade hellre ryska än engelska. Jag var trött och efter halva filmen med maimi vice textad på bulgariska somnade jag.

Dag2. Jag sov till över elva, och detta har inte hänt på länge länge. Jag hade bestämt att besöka etnografiska museet i Sofia, och letat ut på kartan. Men det var en underbar söndag, så detblev en park, city sofia center, en bokmarknad istället.
Jag hittade ett shoppingcenter i fem plan.
En underbar skulpturpark och köpte nya kängor. GEOX 99 leva, 47 euro, 470 kronor.
Så här resonerar jag. Enklareboende och resa ger mer pengar till shopping, mat och nöjen.. om jag lagt på 20 euro per dag på boende hade jag haft 2000 kronor mindre att spendera på Sofias Entertainment.
Denna söndag fattade jag verkligen storstadspulsen i Sofia. D&G granne med en bulgarisk designer, granne med en kiosk med bakverk.
Jag har hittat en ny rödpassion. Här i Sofia köper man bröd i en kiosk, och det är inbakat korv eller ost eller grönsaker. Trevligt, och med bulgarisk drickyoughurt till inte fel..
För alla barn av mångkulturism är Sofia trendigt. För dessa blaserade människor som under hela sin uppväxt ätit kulturell mat sett folkdanser och folkdäkter från jordens alla hörn, sär streetlife bulgarian en upplevelse. Det finns ett drag av sönderfall och förfall som alla förortsbarn älskar. De som levde sin barndom i den kliniska och funktionella höghusmiljön. Räta linjens ekvation och planterad grönyta.
I går lördagseftermiddag var jag på en av boulevarderna och köpte en kebab och en sagronka, eller liknande, som är ett bulgariskt öl. Starkbersa och en kycklingkebab, då är man hemma.
Söndagen var nog som en bulgarisk familj skulle tillbringa en söndag i Sofia. Promenad, shopping och kaffe.
I en park fanns en skridskobana, sponsrad av Bulgarien Airways. Bredvid skulpturparken. Sofia har definitivt en storstadspuls.