tisdag 9 mars 2010

dag fyra i ett snöigt Sofia

Dag fyra i ett snöigt Sofia.
Två damer var i alla fall glada under gårdagen. Mittemot där jag bor finns ett bageri där man bakar i affären. Om detta är en typisk bulgarisk se eller ett affärsknep vet jag inte. Under gårdagen då allt va kallt och blött var det många som gjorde sig ett ärende in i detta bageri. Ena kvinnan bakade och bakade, den andra sålde från tomma hyllor. Hela diken var full i växelpengar och båda hade röda rosor på kinderna. Man förstod att det var stressigt.
På kvällen slutade det snöa och spårvagnen klingade förbi, dock inte med samma frenesi som innan.
Vem hade kunnat ana detta?
När jag skulle besöka det etnografiska museet var detta stängt för att man skulle byta exhibition.
Men det skulle öppna igen imorgon klockan 12.00.
Så då får det väl bli konstmuseum istället.
Av en händelse knäppte jag på TV:n och fick se bulgarisk krigskonst. Det var som kosacker med svärd och till häst och utan häst. Det ingick även övningar för små barn i denna uråldriga krigskonst.
Jag fick dock ingen klarhet i vad detta skulle kunna kallas, och jag vet att det finns liknande i Ungern. Bulgarien har en utomordentlig hästuppfödning säger mig wikipedia.