torsdag 4 mars 2010

sista dagen i prag

…Det är skrämmande hur dåligt förberedda folk är på det mångkulturella samhällets konsekvenser.
Vad innebär det att en främmande kultur tar över. När barnen inte får gå till sin kyrka på avslutningen för att de nya inte har den traditionen.
När ingen får simma eftersom man inte skall peka ut någon som speciell i svensk skola och barnomsorg.
Detta gäller kön, etnicitet och religion. Jag tror politisk tillhörighet är med där också. Den utbildade barnarbetaren, när det gäller emottagandet av immigranter, läser FN:s barnkonvention. Kommunallagen, socialtjänstlagen och skollagen. Men den outbildade har inte samma skyldighet att tillgodogöra sig den informationen, eller?
Det gäller att kunna läsa.
I Sverige har alla rätt till sitt modersmål, inklusive de svenska barnen. …

…Highlights i Prag.
Loretto och utställningen med Barbara.
Chokladcafeet Chaplin.
….klockan halvsex i morse gav jag mig iväg till Badhuset. Denna dag skulle det bli av. Jag är ”overloaded” som alla ”computerfreaks” på morgonen. TMI och varje morgon börjar i kaos, confusion. Efter en timme i bassängen har jag sortrat och tänker som n vanlig människa. Detta gäller alla som ”gejmar”. Man tränar hjärnan att tänka snabbare än datorn och som en effekt av detta är det kaotiska fenomen varje morgon.
Som en åtgärd för alla som sitter framför datorn är att lika många timmar framför datorn, lika många timmar fysisk träning, träning.
På tvspelets tid fick barnen epelepsianfall . det är så att man pressar tanken så snabbt, att det blir skador.
En effekt av att vara bäst.
…. Efter simningen fick jag frukost, och kunde promenera i solen. Det fick bli något som heter Kinsky garden. Ett EU baserat återuppbyggnadsprojekt till glädje för alla Pragbor. Promenadstigar, vattenfall, utsiktspunkter Det kommer att bli underbart….

det mest överraskande var konsten. ett starkt och rakt uttryck, som tar sin ansats i verkligheten. Att arkitekturen mejslats ut gnom århundranden till mästerverk kanske inspirerar. det skall bli intresant att möa de unga tjeckiska författarna, då jag enbart läst Kafka. jag tror nog att de humanistiska sidorna av verkligheten har en stor betydelse i pragbornas vardag. konst, litteratur, poesi, teaterr och musik.