fredag 12 mars 2010

dag sju i Sofia

Fredagen i Sofia började med en kaotisk morgon. Under kvällen hade en mängd resande checkat in, under det att jag sov.
När ja kom ut på Sofias gator sken solen och jag hittade affären och köpte den ”svarta madonnan”. Handmålad ikon med svart huvudduk, och bedårande vacker.
Solen sken och kvinnorna halkade runt i snömodden pratande i mobiltelefon. Inget konstigt alls.
Jag ville gå i en park och promenerade runt bland monument och karuseller, men av detta blev intet.
Jag får huvudvärk av plötsliga väderomslag. Den jag kund göra var att surfa om Vitosha mountain. Detta är en nationalpark där man kan göra allt. Skiing, biking, gliding extreme sports eller hiking.

Det kanske man kan fundera på till ett senare tillfälle.
Vid femtiden kom solen fram och jag kunde börja planera morgondagen. Inköp av en biljet till Budapest. Enligt väderrapporter 10 – 15 grader varmt. Besöka ett par museum och sitta vid datorn.
Under förmiddagen, under min promenad kom jag till torghandel. Fredagen är tydligen extra torgig. Handlarna hade byggt pyramider av frukt och grönt och alla som handlade var artiga och glada. Det var så vackert.
Under min tid i Malmö, hade man en lokal torghandel och där var det definitivt inga pyramider av frukt och grönt. Man kastade lådor och skräp runt sig och varför?
Torghandlarna var alltid sura och svarta i ansiktet. Och varför?
Detta är inget signifikativt för Skåne bara där, och varför?
Det kanske man kan fundera på till ett senare tillfälle.
Under min tid i Bulgarien har jag tittat på balkan hits. Jag tycker det är roligt med denna typ av popmusik. En trend i filmandet är att likna de ryska lådkamerorna med skumma färger och underliga skuggor, fast i videon.
Mycket slott och mycket bilar. Vackra kvinnor vandrar i naturen och sjunger om sin älskade. Eller också är de tuffa. Jag tycker om det.
Detta är så lågt från Lotta Engberg och bingolotto man kan komma. Och det är väl så det skall vara vid miljöombyte, eller?