lördag 13 mars 2010

solen sken de dag på ond och på god

En lördag i sofia bulgarien.
Solen skiner från klarblå himmel och Vitosha mountains tornar upp sig i fjärran, som en kuliss.denna dag är en dag för GEOX, mina svarta lackskor. Jag skulle denna dag köpa en biljett till Budapest, Ungern. Sitta på det caféet jag satt första dagen och minnas allt som hr hänt.
Jag hittade varken bussbiljettförsäljare eller café så var det bra med det.
Dock hittade jag National Gallery for foreign art. och såg franska impressionister, indisk skulptur och en bulgarisk contemporypainter
Nicolai Panayotov.
Och var fullstädigt nöjd med denna bekantskap. I detta måleri är duken inte alltid platt och hngerpå väggen. En kon mitti rummet ger betraktaren en dimension till att fånga in.
I detta måleri sker en rörelse i tiden och rummet och ger stort utrymme för tolkningar.
Helt uppfylld av denna upplevelse gick jag till Palatset och betalade fyra leva för att se etnografiska museets nya exhibition.
Och där började jag nästan gråta.
Pärlbroderier, guldtrådar som spindeltrådar, i vävar och broderi.
På min fråga hur många timmar det tar att förverkliga dessa konstverk svarade itendenten att se det hade inte han fåt reda på.
Det var dräkter från bl a Iran och bulgariska regioner.
Vi pratar nu om 200år tillbaks i tiden så nationsgränserna var lite annorlunda då.
Nu vet inte jag om det är en sömmerska per dräkt men många timmar blir det. Säkert ett år.
Dräkterna var en bit av himlen. Jag lovar.
Nu var jag tvungen att ta en paus, bearbeta alla intryck.
Jag läste på nätet om Göteborg där jag bodde. Man hade ordnat en typ resaurangskola för busiga barn.
Som den engelska tvkocken James Olliver. Så jag var tvungen att på
Peka lite om det bulgariska köket, och lite balkanpop i radion så går allt mycket lättare.
Sökord för balkan
Cherga > design grupp
Krym> balkanisk popstar
Erik> popstar
http://npanayotov.com/