tisdag 2 mars 2010

prag tre

Dag 3 i Prag. Jag blev så fascinerad av dess förorter långt från centrum. Den första dagen besökte jag Praha 5 och idag måndag ville jag besöka Praha 4.
Med Metro> röda linjen går allt fort och lätt, men sedan är det buss. Och från ändstationen kan man inte ta fel, men vilken tid det tar.
Jag hamnade i ett område till sist som hette Ikem> Praha 4. Nybyggda hus i rolig arkitektur och pastellfärgade fasader. De unga mammorna promenerade och vacker natur runt omkring. Men resvägen till centrum är inte rolig.
Jag var uppe tidigt och slapp all typ av högtrafik, då den i så fall gick åt andra hållet.
Efter den utflykten. Skulle jag in i ”the old town” som finns med i världsarvslistan. Fullt med souveniraffärer, och överdekorerat. Men jag såg apostlarna spatsera förbi och klockan slog tolv och en man blåste fanfar, alla var glada över att veta vad klockan var den stunden.
Man kanske tyckte om klockor.
Jag vet inte men den typen av turistverksamhet är inget för mig. I en turistbroschyr stod det om marionettdockor, men efter att sett alla dockor som souvenirer känns det inte intressant. Jag surfade på Mikael Meschke på Musikmuseet i Stockholm. Han är verksam i Sverige men har ett ursprung, jag tror från Tjeckien.
Jag minns att vi arbetade med olika typen av dockor på barnpedagogutbildningen för att kunna använda det i arbetet med barn. Och i detta projekt ingick en resa till Mikael Mesckes verkstad.
Hans föreställningar är kanske inte så turistvänliga, men barnen tycker om dem.
Bland dess souvenirbutiker finns även ett par butiker på spanska. Skyltar på spanska och långt ut på gatan dundrar en salsadänga fån nittiotalet. För mig är det tjeckiska folket beundransvärda, med
Pragvåren, sammetsrevolutionen och frigörelsen från den ryska överheten. Att i detta världsarv förvaltade område spela hög musik och prata ett annat språk verkar synnerligen turistoförskämt. Detta är min åsikt.
I min utflykt till stadens utflykt minns jag en del från de möten jag haft med östeuropéer i väst.
För den östeuropeiske mannen kommer Allah som nummer ett och bilen som nummer två, och eftersom de inte är muslimer så…
…och det är inte utan att man förstår varför efter denna symfoni av transportmedel för att komma till utkantens områden.
Dessa ytterområden har naturligtvis en naturlig förankring i tidigare byggnationer. En förtätning
Av byggnationen helt enkelt. Lite likt svensk stadsexploatering.
I de äldre villorna, egnahemmen finns kanske en verkstad i bottenvåningen och bostad ovanpå. Jag gillar detta att människorna utnyttjar marknadens spelregler och tjänar pengar.
Mer som en livsstil än som nödtorft.