söndag 14 mars 2010

reflexion över Sofia, Bulgarien

Reflexion övre Sofia
Det är klart att när man läser om Sverige och Göteborg att man blir avundsjuk. Jag skulle vilja ha en bostadsrätt40 km från stadskärnan. Jag skulle gärna betala 1000 Euro i månaden för att få tystnaden. Tänk att få gå ut i trädgården på 40 kvadrat och höra småfåglarna sjunga. Det är mycket värt.

Nu blir det inte så. Jag får nöja mig med en lägenhet i Prag. Jag får köpa en liten vindslägenhet i centrala Andel i Prag. Studera det tjeckiska språket.
I detta lilla land finns över trettio praktslott uppdelade på en sex sju familjer. Prag stoltserar med ett slott men ute på landet finns många fler i renässans, barock. Och tillhörande slottsträdgårdar kan man tänka.
…spårvagnar är valiga i de östeuropeiska städerna. Men igår kom jag lite fel och hamnade i ett område med verkstäder och företag, och se där kom en spårvagn som var hälften med tak och stolar och hälften öppen med träbänkar och där transporterade man denna dag tunnor.
Och varför inte att kunna transportera varor per spårvagn skulle ju vara staden till gagn.
…jag har nu smakat denna 40%iga dryck gjord av djävulen RAKIA. Starkt och destillerat av vindruvor säger värden.
Drycken från gudarna är det röda bulgariska vinet. Tydligen är Mavrud ett distrikt som har gott anseende.
….nu har alla japanska studenter åkt hem. Tydligen är det så att alla lov reser de. Nu är Istanbul och Sofia på topplistan. De är trevliga och för in positiv energi i rummet.
… det går en mängd lösa hundar på gatorna i Sofia. Jag vet inte om de har någon ägare, men jag är tacksam för deras existens. De håller råttorna borta.
Kanske har de blivit stulna för att sedan släppas lösa. vad vet jag?
Nu är sportlovet i Sverige över för denna gång. I det området jag bodde reser man inte till fjällen. Nej man är hemma. Arbetslösheten är hög och det finns inga pengar till detta.
Här i Sofia finns aktiviteter runt knuten. Man kan åka kommunalt till Vitosha mountain för att åka skidor. Detta är möjligt även i Stockholm. Så kan det också vara.