lördag 7 augusti 2010

att se på stjärnorna…som i reklamen

7:16

ja, sa min nyinköpte kamrat, jag har knak.
efter att ha smörjt munlädret med diverse stimulantia, lossnade tungans band. med knak menade hanatt käkarna var låsta.
efter skilsmässan bick jag alltid och hämtade mina barn tolv på natten för att se på stjärnorna. inte tänkte jag på att barnet kanske cov.
han var stenad och allt eftersom historien flöt på blev gesterna yvigare mer okontrollerade, han hade svårt att fokusera, smällde i dörrar, frågade vad klockan var så jag gick.

några år tidigare hade det, nu mindes jag, ringt på därren toöv på natten. jag öppnade och utanför står en latinamerikan och undrar hur han skall göra. han vill träffa sitt barn.
ögonen står helt stilll i skallen så jag utgår från att han är stenad.
stenad som efter en latinsk matlagningskurd, pulver, pulver, pulver.

han kommer in och börjar presentera en obegriålig historia och ber att få låna telefonen.
ja men det är väl klart att han ringer polisen.
nu vet alla att polisen fungerar som wc-fresh åt immigranter, men jag trodd att de skulle ha lite urskillning i knark och skilsmässor och så.
men inte.va gör man inte för lite smörgåstårta.

anledning till besöket var att modern hade herrbesök och  någon vännina hade påpassligt ringt och skvallret. därav den plötsliga faderliga omsorgen.

ett slagsmål utbröt mellan den nye mannen och mitt besök vi kan kalla honom carmen.
polisen menade att detta var kulturellt betingat, och kunde inte ingripa.

och det lilla barnet. han låg väl och skakade ac skräck under sängen eller i en garderob. det var ett ordentligt vrålande på gården. några dagar senare ringer telefonen och en retfull röst frågar om carmen är hemma.

detta hände i reservatet, där machokulturen kräver informatörer, sin information.

och se denna hjältesaga vandrar i alla svenska kulturarbetares arbeten. som ett tema finns carmen med. i dikter.
där man skriver om tjackpundaren som skall låna socker.
i uttalanden som
- i shall kill a yankie.

och det finns säkert brudar som tänder på detta. som vill byta plats med barnet. känner sig speciell i denna överdrivna svartsjuka. blonderar håret och klär sig i billiga kläder. inte för fint.

som förstår att man kan inte lämna honom ensam för då busar han, skär sönder stövlar eller nåt.

i förorten har man egna regler.

varför de skilde sig?
han fick väl inte hundraprocentig uppmärksamhet. hon var väl tvungen  att ägan någon minut åt barnet. och det passade väl

inte, så efter otrohet och barnsliga utfall så gick carmen därifrån.
och att de kvinnor som var i telefonen skulle ägna någon energi att skydda sin väninna. glöm det. skadeglada skator.  de finns överallt.