söndag 22 augusti 2010

svenska kvinnor… från ett annat håll

när jag var i sverige, var jag bara irriterad. efter tre månader mötte jag åter eden svenska kvinnan. jag insåg att svenska kvinnor är töntiga.
fullständigt övertygade om att käckhet, bra skelett och en äppelkäck attityd öppnar alla dörrar.
sjuttiotalets kvinnokamp för mänskliga rättigheter i sitt eget land. rätt till sina egna pengar, sin egen kropp sina egna åsikter gick fel någonstans.
den svenska kvinnan ser ur som ett kronras, hon är ett lydigt arbetsredskap.

enligt alexandra kolontaj skall den ryska kvinnan främst tillhöra sin klass och därefter genus. det är deras tradition.

i sverige har kvinnokampen en annan inriktning. man vill gärna lyfta fram specifika kvinnofrågor.man har även sett patriarkatet som en institution som bör reformeras.

men att från detta vända helt till att gå in i en slags machokultur, där man är man och kvinnan får vara kvinna.
var kommer det ifrån?
och det måste man väl acceptera att svenska kvinnan har en annan historia och ett annat förhållande till omvärlden än de områden som anses vara machorelaterade.

vem har definierat machokulturen i sverige.
den svenska kvinnan är patetisk, i sin desperation av utanförskap.
hon tillåter sig att torka upp efter mannen när han skvätt vatten på golvet. var är kvinnligheten?
hon tillåter att man gör sig beroende av en tjänst i hemmet. beroende. hon lagar alltid maten.

och alla kulturinstitutioner, pedagogiska institutioner följer den lagstiftade jämställdheten, barndaghem, skolor, bibliotek osv.

och sedan har vi det svenska hemmet där kvinnan skall vara kvinna. och detta innebär att man blonderar håret och sköter hemmet.

och blir en löjeväckande figur som man kör till ett slott på söndagarna så hon kan leka prinsessa, i rosa.

den svenska kvinnan är bara så fel.
det är möjligt att hon klarar en semesterresa enligt charter, men att resa på egen hand fungerar inte.
min son reste själv med tåget från sju års ålder, min dotter reste själv till USA när hon var tretton.

de svenska kvinnor jag möter kallar sig invandrarvänliga. lojala med uländer. och detta genom att skämma bort en man med invandrarbekgrund. var är kvinnligheten?