måndag 23 augusti 2010

en resa i balkan med tåget

imorgon lämnar jag bratislava för att åka tåget till zagreb och vidare till kusten.

tiden i baltikum är över för denna gång. det har varit mer en bekräftelse än en ny upplevelse.

tågresan till zagreb ser ut enligt följande. vi lämnar bratislva i gryningen och väl i budapest är det fyra timmar innan samma tåg avgår till zagreb.

detta innebär att jag har fyr atimmar i ungerns huvudstad innan jag åker vidare. och enlig mina möten med ungerska mödrar har man inga fula kläder i ungern, så det är bäst  att kliva ur de slitna paltorna och dressa om. inget slitet och trasigt här inte. det skall var pressat och glittrigt korrekt.

jodå. enligt svenskl skollag skall alla barn introduceras till ett ekologiskt perspektiv, umgås med olika miljöer, bland annat skog och mark. och för detta ändamål klär alla föräldrar sina barn i oömma kläder men inte ungerskan.

hon har inga gamla kläder, läs slitna och trasiga. synd.

inte nog med att man skall sköta sitt arbete man skall  ta särskild hänsyn till ungerska klädvanor. vita kläder fungerar inte i skog och mark en tidig vårmorgon. man blir smutsig.

men nu skall jag inte vara småaktig utan plocka fram en glittrig dress för promenad på en av budapests boulevarder, som enligt reklamen skall likna paris.

jag ser så fram emot detta stadsbesök. det måste vara något alldeles extra.

på grund av denna fyra timmars väntan anländer vi till zagrebs station i skymningen. och där skall man inte springa runt  oh nej.

man får inte hitta något skoj. man skall fort iväg till sin inkvartering.