torsdag 12 augusti 2010

hills of crosses

denna den tredje dagen i litaunia, skulle jag hyra en cykel och ta mig till detta hills of crosses.

jag gick till turistinformationen och hyrde en gul cykel i fyra timmar,

det var varmt och cykelvägen var allt annat än i ordning. som en latinamerikansk stenläggare hade en dålig dag. kanske ilska i kroppen hade lagt plattorna.

efter halva vägen gick vevhuset i bitar. det skramlade och lät. mitt ibacken skulle jag pilla rätt alla delar.

efter att fått sju cyklar stulna i malmö av immigranter som skall ut och cykla, blev jag förbannad.

och här kommer västeuropa in.jag har alltid klarat av att hålla mina cyklar i perfekt trim, det är därför de försvinner.

det är roligt när man kommer från ett annat land att se hur en cykel skall fungera.

här i östeuropa fixar flickorna inte med cyklar. klarar de av att sätt upp håret är detta tillräckligt. och stolpa fram i höga klackar.

de skall ju sköta markservicen åt mannen.

man kan köpa souvenirer i butiken vid entren.

så vist är det ordnat i litauen. man hyr syklar och köper souvenirer.

var får man pengar ifrån?

inte mitt problem.