söndag 29 augusti 2010

zagreb – pula med tåget

efter tre dagar i zagreb är jag i pula. resan var en räcka umbäranden.
enligt internet skulle det gå ett tåg vid tiotiden. det avgick 12.30. i  rijeke var det buss och sedan tåg.
jag var framme vid tiotiden.
det är ordentligt hett.

jag hade bestämt att denna resa skull enbart var buss och de tågfärder jag gjort bekräftar bara det beslutet.
varför skall jag se stationspersonal behöva koppla vagnar manuellt, ha undermåliga kläder och skor. deras personalutrymmen är ett skämt.

gamla tågset, billigt.
och varför är vissa banvallar tomma på ogräs och bredvid högt gräs. är det kemisk bekämpning.

hur får man behandla sinpersonal i detta infrastrukturella inferno.

väl framme. en vacker badort, men vackra exteriörer, caféer och restauranger.

pula är en vacker stad. närheten till italien avspeglar sig i arkitekturen, både äldre och nyare. arkitektoniska inslag i stadsbilden av romersk historisk karaktär utgör en del av charmen. amfiteater, triumfbågarDSC01405 DSC01400 DSC01401 DSC01404 och valv.

allt i den ljusa kalkstenen.
det adriatiska havet är helt annorlunda från östersjön. ett hel annat ljus.
och på onsdag går båten till zadar så jag får åka ut på böljan den blå.

i denna lilla vik har barnen seglarkurs, optimist och laser. och de ser ut att trivas med det.