söndag 27 mars 2011

det stod i lokaltidningen…..

Det stod i tidningen att näringslivet, det privata näringslivet sviker vingåkerborna så de går börja pendla.

Men då har jag en lösning på detta dilemma.

Kanske en filial i ämnet informatik. något utav  universiteten i länet utlokaliserar en institution till vingåker. Och utifrån de tre lokaltidningarna eskilstunakuriren, katrineholmskuriren och sörmlandsnytt hittar vi nya modeller för informationsbearbetning. Lokal tradition tolkar den globala utvecklingen. I ett stilistiskt perspektiv. Järva grepp och nya vinklar.

Dessa tre lokala organ kan .likt ledstjärnor lotsa oss med ett lokal perspektiv ut i vida världen. Dessa tre kan med sin traditionsspecifika journalistiska tendens förklara och lotsa läsaren i närmiljön i de fenomen och händelser som sker globalt. tendensiöst strukturerar vi upp verkligheten med hjälp av dialekt och lokala uttryck. Det är ju innovativt det.

Med båda fötterna stadigt förankrade i den sörmländska myllan kan man skriva om kriget i libyen med en lokal tvist.

Att människor från främmande land med krig och förnedring i resväskan inte har detta språkbruk är deras problem inte sörmlands.

Helt nya modeller och metoder för insamling, bearbetning och förmedling av information i denna nya tidens melodi.

Jag har aldrig skådat något likande. Jag har aldrig sett detta tidigare.’

Detta är marängportarnas paradis och detta behöver världens journalister skåda.

Och vad en marängport är, om man inte vet det är det ert problem inte mitt, men för övriga läsare som inte ingår i min närmaste krets kan jag förklara att detta är

När man gör ett uttalande i det offentliga samtalet som totalt saknar intelligens, kunskap och folkvett. Detta är en marängport.

Och sen kan man ju fundera på varför det finns invandrargrupper som bara rasslar genom svenska samhället ända upp i topp, emedan andra grupper stannar i samhällets förorter.

Jag ska ge en liten ledtråd, en öppning.

Man vädjar till intellektet eller man vädjar till underlivet i det offentliga samhället. Det finns kutymer i alla samhällen och där markerar man sin nivå.