lördag 5 mars 2011

Katrineholm Flen Nyköping

Jag följer trenden som menar att man skall bo på landet. I en småstad. Slippa stressrelaterade sjukdomar, allergier osv.

Jag fann Södermanland som ett intressant alternativ. Vacker natur. Utbyggd kollektivtrafik. Närhet till tyskland och Baltikum.

Det kändes inte så isolerat och närheten till havet känns befriande.
Jag började i katrineholm.

På katrineholms vandrarhem kunde jag kurera min förkylning som jag haft för länge. Vandrarhemmet var inhyst i en sörmlandsgård och i närheten fanns en herrgård och ett hembygdsmuseum. Ett stycke svensk kulturhistoria.
Katrineholm är en idyllisk småstad som har små butiker i centrum och shoppingcenter utanför, som vilken stad som helst.
Folk arbetspendlar eller reser för att studera men väljer att bo kvar i staden.

1999, 2000 hade man en ekonomisk nedgång och har valt att satsa på turism.
En stor grupp med invandrarbakgrund är från Somalia  och detta ser man som en utmaning att integrera in i samhället.

Flen är en, som jag ser det, en knutpunkt mitt i Södermanland. Det finns hus, det finns affärer. Det är ingen idyllisk småstad men det finns en del highlights. Läget är avgörande.

Nyköping är en historiebok med slott och gränder. Det är en vacker stad med närhet till hav.
Katrineholms vandrarhem är inhyst i en genuin sörmländsk gård. Det är mycket vackert. Ett stycke kulturhistoria. Familjen med två barn är gästvänlig och serviceinriktad.
Vandrarhemmet andas harmoni och lugn.
Nyköpings vandrarhem drivs också av en familj. Stället ligger mitt i centrum, bredvid Nyköpingehus, slottet och har karaktären av stad emedan katrineholm har en lantlig karaktär.
Små svenska städer med typisk karaktär. Nyfikna och byskvallret ligger där som ett tak över allt. Jag söker lägenhet i Södermanland och är inte beroende av läget.
Mitt första möte var en bulgariska i godisaffären. Jag har rest i Bulgarien och har väl åsikter om folkets omvärldsorientering i Bulgarien. Har studerat deras strategier för informationssökningar och hur de grundar sina omdömen av folk.
Och utifrån den kunskapen vidtar man vissa försiktighetsåtgärder.
Storstaden har sina livsvillkor och sina strategier för att uppnå livskvalitet och den lilla staden har sina livsvillkor och sina strategier för att uppnå livskvalitet.
Språket är mer grammatiskt korrekt här än i storstaden, mer varierat, mer nyanserat.
Och i forskningssammanhang finns det ett samband mellan grammatik, ordförråd och tankeförmåga. Man säger att grammatiken sätter gränser för tankens förmåga. Jag tror på det.