onsdag 23 mars 2011

dretske är en teoretisk filosof i modern västerländsk tid.

jag hittade en uppsats i teoretisk filosofi, där kontextualism diskuterades. i det mångkulturella samhället blir detta med kontext oerhört viktigt.

“Villkoren för propositionell kunskap, dvs. villkoren för att någon
ska veta att något är fallet (t.ex. att det regnar), har intresserat människor i
alla tider. Traditionellt sett så här propositionell kunskap analyserats i termer
av rättfärdigade sanna trosföreställningar.1 Om kraven på villkoren alltid är

1 Kontextualism
Dretske
Kontextualism kan ses som en utveckling av Fred Dretskes teori om kunskap.
Syftet med Dretskes teori är att förklara varför kunskap inte är logiskt sluten.4
En konsekvens, och fördel, med teorin är att om kunskap inte är logiskt sluten
så hindras en viss sorts skeptiska argument (Dretske 1970, s. 1011). Logisk
slutenhet för kunskap är att om ett subjekt S vet en proposition p, och S
deducerar q från p, så vet S också q. Skeptiska argument är argument som,
om de håller, leder till kunskapsteoretisk skepticism, dvs. att kunskap inte
är möjlig. Den sorts skeptiska argument som Dretske syftar på har följande
form:
(sa) (1) Om jag vet p så vet jag att jag inte är en handlös hjärna i en
näringslösning.5
(2) Jag vet inte att jag inte är en handlös hjärna i en näringslösning.
(3) Jag vet inte p.
Här kan p vara vilken empiriskt proposition, dvs. en proposition som handlar om sinneserfarenhet, som helst, t.ex. ”Jag har händer” eller ”Det dånar från
motorvägen”. “

en kandidatuppsats.

så här löser jag detta.

P= förmågan att tolka symboler i ett kontextuellt sammanhang.

jag är ingen hjärna i en näringslösning utan händer, ty jag kan tolka symboler i ett kontextuellt sammanhang. jag är en människa.

exempel:en stjärna på en ölflaska betyder t ex Heineken. en stjärna på en nationsflagga har ingenting med varumärken för öl att skaffa. samma symbol i olika kontextuella sammanhang. detta kan jag tolka, och se olika innebörd i.

teoretisk filosofi är intressant, men inte min grej. kontextuell panik däremot finner jag mer spännande. detta kan jag fundera mycket på.

jag har inte hittat en exakt definition på detta, men flashbacks är i samma ämnesområde, samma kontext. apropå propositionell kunskap.

observationer, tolkningar. man kan ju fundera på bäraren av informationen.