torsdag 24 mars 2011

Falsk blygsamhet eller inre konflikt….

 

Om jag bodde här i katrineholm, skulle jag skriva så här till tidningen. Man nu är jag ju turist. Insändaren innehåller flerstaviga ord och inskjutna bisatser. Det kanske uppfattas som jag har litterära ambitioner. Kanske de tror att jag söker jobb på redaktionen, men så är det ju inte alls.

Kanske de blir arg och gör som i kroatien, börjar plocka ostskivor ur paketen i affären, hälla vatten i youghurten. De är riktiga ekonomiska snillen i kroatien. Kanske ska jag gå ut i facebook och rådgöra med mina ickevänner. Hur ska jag göra. Så här skulle jag skrivit.

Detta behöver inte publiceras

Jag har läst katrineholmskuriren nu i ett antal veckor. Svensk lokaltidning baserad på statligt presstöd, en betaltidning som finns i lös nummer och prenumeration.

Vad ska jag ha denna produkt till.?

Idag torsdag läser vi att det var en olycka i baggeryd och att dahlström varit ute på face book.

Och detta är inte intressant.

Tidningens layout är en katastrof. De är ful och ostrukturerad. Det finns regler hur man bygger en tidning för att underlätta för läsaren, kunden. Och journalist är ett yrke inte ett emotionellt tillstånd, eller en fas vi alla skall gå igenom.

Ni har betalt för att utföra ett yrke. En lokaltidning bör ha en viss servicenivå. Vi har läst att det varit en olycka i japan och att libyen har undantagstillstånd.

Men däremellan. Världen är stor. Den demografiska utvecklingen i Katrineholm följer normalkurvan, vilket innebär att det finns unga gamla kvinnor och män.

Ni ska inte tro att ni är en exklusiv grupp i samhället för att ni är skrivkunniga. Svenskt skolsystem är beskaffat så att vid åtta års ålder oavsett kön så skall man kunna skriva och läsa enklare text. Och där är ni.

Vi placerar tidningen i ett tidsperspektiv. Det är vår nu. Solen tittar fram. Kanske katrineholmarna behöver lite tips och ideer på utflyktsmål, för dagsutflykter och avbrott i vardagen. Slotten, kyrkor eller konstträdgårdar.

Trädgården skall få nytt liv. Kanske lite tips på böcker( de kan förmodligen läsa böcker och se på bilder på växter och blommor).eller odlingstips.

Tidningen har en hype på gabriel forss. Det finns säkert körer i södermanland av andra slag. Om kyrkokören bloggade skulle det kanske vara mer substans i flödet.

Den 19 mars var det konsert i nyköping, tomas di leva konserten var utsåld en vecka innan, inte en rad. Detta ger en övergång till rumsperspektivet.

Vad är lokalnyheter och vad är vakuum? Ni uppbär presstöd och detta kräver en motprestation, det är inte välgörande ändamål ni leker med.

Bara för att man är en lokaltidning behöver detta inte innebära att enbart katastrofer och terrorattacker annorstädes skall beskrivas som verklighet.

I stockholm kan man övernatta i en jumbojet. Det är nytt för i år. STF är ägaren, värden. Detta kan vara av intresse för katrineholmsborna, så är det.

Detta var layout, tid och plats och en presentation av läsekretsen. Läskunnig.

Jag fick lära mig att läsa tidningen i skolan och detta är en kunskap jag burit med mig hela livet. Jag fick tidigt lära mig att jag har en hjärna och inte huvudet under armen, och detta kallas att vara klipsk.

Man ska inte underskatta sin omgivning och definitivt inte sina läsare.

Jag läser gärna le monde, der spiegel och andra utländska tidningar. Och jag kan lägga upp en snygg layout, som verkar lockande.

Detta behöver inte publiceras, men det är en kritik som bör begrundas.

Och får man inte säga till så får vi väl sätta upp en skylt som i djurparken eskilstuna zoo, ”mata inte djuren”.

Jag är plattsättare jag och då är et underlaget som är viktigast, för hållbarheten.

Jo, nu vet jag. jag mailar till insändarsidan. Det är rättvist. Men är det för starkt eller ska jag spä med vatten. Köra offret. Dramatiskt och grammatiskt inkorrekt, hänvisnings fel så de förstår att jag är emotionellt skakad.