tisdag 8 mars 2011

Die Flippers från Tyskland

En ny stjärna har tänts på min dansbandshimmel. Eftersom jag i min ungdom vistades mycket på krogen var dansband en naturlig kultur för oss unga

Under min vistelse i Berlin surfade jag mycket på internet, naturligtvis.

Man vill ju lära sig mycket om den plats man besöker, och där hittade jag ”Die Flippers” .

Äkta tysk schlagermusik med alla karaktärsdrag som ett dansband skall ha. ”ay, ay mon capitain.”,”mexico”,”bye,bye belinda”

Är riktiga kanoner. Denna grupp har hållt i många år och i december skall man ha största arenan i berlin för sin konsert.

Jag har aldrig hört talas om gruppen, men är väl bekant med tysk schlagerproduktion, men man känner igen teman och kläder, gester och frisyrer. Allt är välbekant och tryggt.

Könsrollerna är tydliga, trampet av små fötter och äktenskapet, men ack så kärt. Minnen, minnen.

Första fyllan. Hånglandet i bilarna, mellanöl, femton år med sammetsaffischer, smala i senaste modekläder kanske inköpta på språkresan till england eller studieresan till rom.

Minnen. Minnen.

Var köper du dina kläder?