lördag 5 mars 2011

Frankrike Egypten

 

Jag trivdes i Milano men beslutade mig för att se Strasbourg i Frankrike. Vacker stad. Riktigt vacker och de nya byggnaderna i norra delen för EU var fantastiska.

Men för att inte förtrollas reste jag till Metz en timmes väg från Strasbourg och se där var det inte samma “finish i infrastrukturen“.
Pittoreskt men inte välorganiserat som  Strasbourg.

Jag såg mycket på fransk TV då jag ville träna språket.
Alsaces dialekt var lite avancerad, det måste jag säga.
Det var terrorister på Moskvas flygplats, som enligt experter kom från Tjetjenien.
Det var folkligt uppror i Egypten som, fick konsekvensen att presidenten talade till franska folket, han lovade utbyggnad av vindkraftverk.
I frankrike har man en större kunskap om orienten, än Sverige och vet konsekvensen av folkliga uppror i denna del av världen. Den franske presidenten var involverad i Gazakrigets fredssamtal om jag minns rätt.
Franska folket kände en viss oro.
Vad händer om suezkanalen stängs? Vad händer om oljepriset går upp?
Jag trivs i Frankrike. Det finns en medvetenhet och det finns strategier för att uppnå livskvalitet.