måndag 21 mars 2011

rött och blått är lila

Men var fick jag att Katrineholm skulle vara rödklädda i körslaget. De var ju i andra sidan av spektrat, lilla.

Från infrarött till ultraviolett. Kanske man skulle ta på sig ett par rayban och knipa käft, inte ha så mycket förutfattade meningar. Kanske man skulle spekulera i fastigheter istället för färgval i tvprogram. Och låta ljuset i form av gry forsell sköta den biten. Färger alltså.

Jag har inte vistats i sverige på ett år och tittade på tvprogram i playversion. Biggest looser, sverige, rum för en stjärna (på hesselby slott) mästerkockarna, stjärnkockarna och bygglov.

Men jag måste tillstå att röda arméns körsång och parader på you tube var lite mer spännande. Beträffande körsång tycker jag att gregoriansk sång är vackert. Man använder kyrkorummet för klangbygge och akustiken får göra grovjobbet.

Detta är mycket vackert och eftersom jag inte kan latin så lyssnar jag mer på klanger, ekon, hur ljudet förstärks eller försvagas i olika delar av kyrkorummet. Det gör vi alla som lyssnar. Det är en liten exklusivitet man kan ägna sig åt.

I milano träffade jag en man från sibirien, och vi pratade. Han bodde i moskva och tillhörde kanske jetset i moskva. Han var i milano och shoppade kläder. Italian style. Var han snygg? Han var så snygg.

I sibirien sjunger man nere i halsen, strupsång. Det låter intressant. Finns på you tube.

Gregorian song and siberian throut song. Det är annorlunda, spännande klangfärger.

Nog om körsång.

I svensk tv i allmänhet suddas ut gränsen emellan privat samtal och offentligt samtal, man definierar inte det offentliga rummet och det privata rummet. Jag känner m ig inte bekväm i detta.

Det ligger inte i mediets natur att man måste in i det privata, detta är en konstruktion av ” vad folk vill ha”. Tv är information för massorna, massmedia, massinformation. Samma information når en stor grupp med samma innehåll, vid samma tidpunkt. Det är effektivt, men är det anpassat är det kvalite? Det känns som TV i sin privata sfär är felaktigt använt. Som en lokalradio fast med större räckvidd. Innehåll och effektivitet matchar inte. Men det finns ju en avstängningsknapp.

Det jag funderar på i stunden

Skall man forska i sin egen tradition eller skall man forska i den tradition som universitetet, nationen förespråkar?

.. i ett kontextuellt sammanhang…….

En universell sanning…..

Detta funderar jag på. När jag ser på TV.