tisdag 23 november 2010

detta är kroatisk amatördiplomati..

jag skriver en bok

och ser att min dator får besök. bilder försvinner.

jag söker ett visum och kontaktar kroatiska ambassaden.

så här skriver man inte i de kretsarna.

hur mycket skall östeuropeiska unga män få leka i officiella sammanhang. skall de ta över korrespondensen bara för att de har erektionsproblem. det är nöjligt att detta är en form av östeuropeisk humor men jag ser mer seriöst på internationella relationer än så: detta är mitt syfte med vistelsen

Bilaga till ansökan om visum

Turistnäringen i balkan.

Under min resa här i balkan har jag mött de mest märkliga beteenden. Jag anser att det bottnar i respektlöshet.

Efter att ha varit i Prag och hamnat i Sofia, agerade jag. Med i den resan var tre amerikanska studenter. Under sommaren har det studerats turistnäring i Balkan. Välutbildade människor från den industrialiserade världen med representanter från de flesta yrken och miljörörelser. Och det har varit under all kritik.

Nu vet inte jag vilken diplomatskola krotiska ambassaden har gått, men att hålla detta barkom ryggen, att försvara en så degenererad bransch kan få konsekvenser.

Personal använder passnumren för att kolla bankkonton, polisregister och andra konfidentiella uppgifter.. Och dessa syntetpajaser till poliser är ett skämt.

Vi pratar handelsförbindelser, handelsavtal. Vi pratar investeringar internationellt.

För detta krävs Trust, inte kollegial lojalitet.

Och när diplomatin håller detta bakom ryggen så självklart sker vissa åtgärder från det kapitalistiska, moderna samhället.

Den typen av informationsbehandling är inte acceptabelt.

Attityder

Det finns beteende i det östeuropeiska samhället som legitimerat sig själv. I Sverige finns grupper av individer som inte är omtyckta eller populära, invandrare till exempel. Sverige har en generös invandrarpolitk och det medför att olika språkgrupper, religioner, kulturer samlas på en begränsad yta. I Sverige klassificeras dessa områden som skumområden. Svenskarna vill självklart inte se st land förslummas. När turister kommer till Balkan, utnyttjar de inkvarteringar som finns och de offentliga nöjen som finns möts de av befolkningens förakt. Vi tycker inte om vissa invandrargrupper, det betyder inte att vi stjäl deras toalettsaker, rotar i deras tillhörigheter eller förtalar dem. Man pratar med dem.

Jag befinner mig nu i en by 20 kilometer utanför Zagreb. Jag städar lägenheten, handlar min mat, syr mina kläder är artig och väluppfostrad och vad händer.

Detta väcker avundsjuka. Jag är för bra. För lycklig. För självständig.

Och detta mina kära diplomater är slumattityd. Så agerar man i slumområden där frustration och kommunikation emellan människor är obefintlig.

Min bakgrund

Jag har tidigare nämnt min utbildning och bott och arbetat i Sveriges storstäders förorter. Min kvalitet är att jag kan , och lös nu noga, att jag kan anpassa extrema grupper in i samhället så att de kan bemöta och bemötas med respekt. Vi pratar muslimer, vi pratar fd drogmissbrukare. Vi pratar homosexuella För edtta ändamål krävs en tydlighet. Att som i Balkan ha en flörtig attityd skulle enbart förvärra. Det krävs ett tydligt språkbruk och en respekt dels mot gruppen, och dels mot omgivningen. Och för att klara detta krävs en lyhördhet, en kunskap , en allmänbildning och en specialkunskap om projektet. risktagande osv..

Östeuropeisk invandring i Sverige

Förorten i Sverige är ingen lugn uppväxtmiljö, och de östeuropeiska grupperna kan vara aggressiva. Vid samtal med representanter för grupper framkommer att man är missnöjd med SFI svenska för invandrare. Och när man studerar andra generationen finner man ett bristfälligt språk, med inslag av ljud, andra språk och slanguttryck, och man finner föräldrar som inte kan korrigera detta på grund av bristfällig svenska.

De säger själva att SFI inte fungerar.

Vid vidare undersökning finner vi att svenskar alldeles utnärkt kan lära sig ett främmannde språk i ett svenskt skolsysstem.

Europeiskt perspektiv

Jag vet,, eftersom jag inte ingår i kroatiska diplomatklubben att inom EU strävar man efter ett gemensamt utbildningssystem. Detta för att öka rörligheten mellan nationerna inom u nionen, arbete och studier.

Frågan blir nu :

Skall de pedagogiska metoderna vara likartade eller skall hänsyn tagas till kulterell, nationell och religiös tradition.

Och den frågan har ni aldrig ens funderat över.

Och här kommer min visumansökan in i bilden. Jag ämnar lära mig kroatiska, ett slaviskt språk, som jag aldrig kommit i kontakt med förut och stufdera de pedagogiska metoder som ges inom landet.

Hur svårt kan det vara.

Jag har ett politiskt uppdrag. I förorten i Sverige finns en hög procent arbetslöshet, på grund av bristande språkkunskaper och bristande allmänbildning. Detta leder till en isolering av vissa grupper. Denna isolering får konsekvenser som är farliga för samhället. Kravaller är ett exempel, gängkrig är ett annat.

Det finns i Sverige grupper som arbetar på gräsrotsnivå, som lobbyister för att fungera som en informationnslänk mellan ”makten och folket” och det är viktigt att den informationen är korrekt.

Att den politiska observatören har en korrekt analysbas.

Och den analysbasen är obefintlig bland östeuropéer i Östeuropa, eftersom de inte har det västerländska perspektivet.

Jag vet inte vilken diplomatskola kroatiska ambassaden har gått men, att bemöta turister med förakt, att söka konfidentiella uppgifter om enskilda personer är inte seriöst.

Att använda information om enskilda individer för att skaffa hållhakar, eller ett psykologiskt övertag är inte seriöst.

Man skulle kunna tala i termer som oacceptabelt. Att detta inte är lagligt behöver vi inte diskutera i den här klubben då syntetpajaser och diplomater slickar i samma skål. Alltså får vi informera världen om läget.

Men detta hjälper inte den europeiska beslutsapparaten om gemensamt utbildningssytem för att främja rörlighet på den globala arbetsmarknaden.

Syfte med vistelsen

Jag lena bäcklin ansöker härmed om ett visum på 6 månader för att studera kroatiska språket i en kroatisk vuxenutbildning i Kroatien. Orsak se ovan.

Hur svårt kan det vara.

Fick ni inte lära er något om internationella relationer i diplomatskolan.?

Den frågan ställer sig omvärlden nu i ämnet Balkan, nytillkomna medlemmar i Europeiska Unionen.

Som sagt jag tappade bort det förra mailet i samband med utrensningen, städningen av kroatisk turistinformation från kuststädernas dykningscenter. Jag ville studera botten.

och får detta bullshit till svar.

Dear Madam,

Referring to your e-mail dated 17 and 23 November 2010 we would like to inform you as follows:

The nationals of Kingdom of Sweden do not require a visa for entering the Republic of Croatia and for a stay of up to 90 days but they may not work or study in the territory of the Republic of Croatia on the basis of a non-visa regime.

To study in the Republic of Croatia you would need to request a temporary residence permit.

The procedure upon your request for residence permit should be finished before the start of course.

Application at Police station in Zagreb in your case would be possible only if you are holder of a scholarship within the framework of a programme approved by the ministry responsible for education and science matters.

In other case, you should submit your application at Croatian Embassy in Stockholm.

You would need a letter of acceptance from Zagreb University in order to apply for residence permit.

Basic documentation includes valid passport, 2 photos, evidence on clear criminal record, evidence on possession of residence (verified statement by the owner would be ok), evidence on possession on sufficient funds for support of your stay (your bank statement, or any other evidence on your income).

Evidence on health insurance is not mandatory if you are applying for residence permit on the grounds of studying. In that case, you need letter of acceptance from the University.

Also, please not that all documentation on foreign language needs to be translated into Croatian by verified translator, and in some cases verified with Apostille stampel.

det är ingen diplomat som uttrycker sig så. detta är någon som delegerat sig.

äckligt

.

.