måndag 29 november 2010

en levande geografilektion….

när en västerländsk kvinna sätter foten i ett östeuropeiskt labd inträder en förändring. hon förvandlas från att ha varit en fri kvinna, kanske student eller yrkesarbetande, läser dagstidningar varje dag och är en aktiv föreningsmänniska.

hon förvandlas till ett objekt för att stilla östeuropeens nyfikenhet. man är nyfiken. detta objekt fråntas vilja, historia och  kunskaper.

hennes privata ägodelar är inte hennes de är varuprover. man kan ta schampoo, tamponger, hudlotion ett par trosor, ett par strumpor.

och objektet skall vara tacksam att någon bryr sig.

man kollar upp sker och ting. och för denna självpåtagna uppgift skall man ha ersättning.

har objektet bett att få bli brydd om.

objektet betalar för en sängplats eller ett rum och detta innebär automatiskt att objektet vill bli utsatt för tester, små amatörteaterakter av bedrövlig kvalitet. där personer hittar på var de kommer ifrån.

och detta vill objektet.

om objektet frågar konstiga frågor om vägbeskrivningar  till muser eller kyrkor är detta för att objektet egentligen vill vara kvar på hotellet. objektet vill egentligen se ett manligt könsorgan.

objektet vill egentligen serva hotellpersonalen med vin och cigaretter.

objektets skor är egentligen inte hennes utan studiematerial eller objekt för ilska. man kan skära sönder dem. objektet åker de kollektiva färdmedlen och det betyder att objektet vill bli styrd. man pratar i telefonen  och agerar modell. man talar om för objektet vad som väntar genom att berätta i jagform. och objekktet som är från ett annat land skall acceptera detta.

objektet skall vara tacksam för kontrollen.

hyr objektet en lägenhet och betalar hyra skall hyresvärden kolla upp lägenheten då objektet inte är hemma och ta kaffe, duscha kanske låna sängen och objektet skall vara tacksam för uppmärksamheten.

och varifrån kommer denna människosyn. varifrån kommer den självpåtagna uppfostrarrollen. vem har tillåtit detta?

och man söker information om objektet. man ställer provocerande frågor. man analyserar objektet och finner defekter. alkoholproblem, självdestruktiv, snålhet etc.

som objekt kan man också bli utsatt för practical jokes. 16,17 november befann objektet sig på dubrovnika avenue för att söka en adress till en språkskola. och samtidigt var det oväsen i den lägenhet som objektet hyr.var objektet iblandad i bråket. troligtvis inte. ett nytt objekt hade tagit objektets plats.

och man tar självklart på sig rollen som världsförbättrare utifrån sin femtio år gamla världsbild, där kvinnan är kvinna och mannen är man. en ålderdomlig förlegad syn och med ålderdomliga kapitalistiska spelregler kräver man betalt.

och vem vill utsätta sig för detta under sin semester?

var kommer det ifrån

jag vet inte men här kommer en till

i Angered i Göteborg , nyskild med två barn och arbetade heltid, ringer telefonen nattetid och söker Irena en polsk prostiruerad.

jag beslutade för att ge den mannen en läxa, man busringer inte till mig nattetid. jag tolerar inte det.

så jag gav honom en livets läxa. han glömmer mig aldrig. jag var den perfekta.

han arbetar som lokalpolitiker nu. styr massorna från sin Ford, den dra två liter milen och har automatväxlar och elhissar.

han är där i egenskap av sin lokalkännedom. var man kan köpa nattamat, rama iväg för att köpa billiga cigg mitt i natten. var man kan hitta svamp och bär i skogen och barnen kan bygga kojor.

detta i ett område med människor från jordens alla hörn, alla religioner, alla kulturer ,språk och kanske tragisk upplevelser från sin historia.

han är mycket populär. han kanske har en ny bil nu.

och nu är jag i Kroatien och här har vi en ny folkets ledare, fast en budgetvariant, tigger cigaretter.

jag köper mitt kaffe, i Italien.

jag kommer aldrig att förlåta dessa nattliga samtal, aldrig och jag kommer alltid att ha en kraftfull kritik mot just lokalpolitiker.