lördag 27 november 2010

diplomater tar sitt land i örat…

vi satt och såg på nyheterna pa TV.

“plötsligt kom han in i lägenheten, slet ner kvinnan på golvet och började sparka med kängor”

det där har jag varit med om många gånger. polisen i göteborg gjorde ingenting.

han slog sönder hela köket och slet ner garderobsdörrar, slet loss kylskåpsdörren.

grannarna ringde polisen.och “nu skall ni sova”

detta var inte misshandel. det var uppfostran enligt chilensk modell. hon ville inte prata spanska eller dansa salsa.

malmöpolisen var av en annan åsikt. hon fick polisbeskydd och skyddad identitet.

chilenska diplomater var av en helt annan åsikt . de satte sig på planet till sverige och talade till det latinamerikanska folket, och  det var ord och inga visor. ingen fick rlöra henne. och de gjorde de inte heller. de lydde diplomatin.

nu är jag i Kroatien, jag har ett visum. jag har blivit trakasserad på gatan i mitt hem och i de inkvarteringar jag nyttjat. jsg har blivit systematiskt förföljd.

nu ska vi se hur den kroatiaska diplomatin hanterar detta.

hur den svenska ambassaden hanterar detta vet vi.

man har redan börjat byta ut personal på bussar, i kiosker och affärer. stalkning är ett växande problem. det finns frivilliga föreningar som följer upp detta. och i balkan vet man inte vad man gör. man tycker det är roligt att busringa polisen, man tycker det är roligt att hitta saker att prata om.

man har en efterbliven samhällssyn. man har en defekt och kan inte fungera i ett civiliserat samhälle.