lördag 5 januari 2013

en vacker vetenskap…

under min gymnasietid i ungdomen läste jag språklinjen som innebar att man läste latin. plus b och c språk.

och engelska naturligtvis, förutom svenska. detta innebar också att matematik inte prioriterats.

och under en tid på komvux, då jag behövde läsa in dataämnen och naturligtvis matematik, och jag kom till d-kursen och halva e-kursen, men då privatlivet i min lägenhet var lite stökig var jag tvungen att avbryta studierna.

dock sa min matematiklärare att

matematik är en vacker vetenskap.

nu läser vi i tidningen att sverige har sämre kunskaper i matematik än övriga europa. och i min hjärna ringer en klocka som säger

man kanske borde göra något åt detta, och hur ska man göra.

det jag funderar på om man inte kan kräva av svenska dagstidningar att en journalist skall kunna ta reda på

finns det elektroniska spel för dator eller tv som använder matematiska begrepp

finns det litteratur för olika nivåer att köpa. finns det förlag som ger ut böcker om matematik. dels där man skriver om matematik och dels där man ger övningsexempel, matematiska regler.

kan man kräva detta eller är det någon myndighet som skall göra detta och ge en stencil till dagspressen som de kan kopiera, eftersom de är stressade.

eller skall man acceptera att övriga världen blir mer och mer avancerad i sitt matematiska tänkande som också ger effekt på ekonomi, logik och normtänkande, och svenska folket blir mer och mer inriktad på dagsform, gott humör, olika regler, tycker om eller tycker inte om. och om man går in i detta beteende hur fungerar då relationer till omvärlden, inom turism, handel, sjöfart och flyg.

på denna fråga kan jag inte svara. man kanske kan fråga norska folket eller danska folket. vad tycker ni?