måndag 7 januari 2013

sevilla 2011

under min vistelse i sevilla, som för övrigt är en vacker och intressant stad ur många aspekter, så kom jag självklart i kontakt med flamenco. sevilla är lite speciellt då man har två riktningar inom flamecon. dels det man kallar sevillianas som har sina rötter i den lokala danstraditionen och dels den mer expressiva flamencon som kommer från gypsy style.

under den tid jag var i sevilla hade svenskar, troligen malmöbor, utsett sig själva till flamencokungar.

man spelade gitarr och skrålade på gatan och tog över danskurser och introducerade sin egenhända hemmagjorda flamenco. detta är inte acceptabelt, och som alla vet är zigenarkulturen lite speciell då man blir förnedrad. man trakasserade urspungskulturens kultur, och jag är övertygad om att man inte visste att det var detta man gjorde.

och vem skall påtala det olämpliga i detta beteende. hur du dansar i ditt hem, eller i ditt hotellrum är din ensak, men om man skall ge kurser i dans bör man veta vad man gör. jag är övertygad om att malmö kommer få en del bekräftelser på sitt beteende och jag kan nog med all säkerhet påstå att malmö som kulturstad är ute ur leken.

det fanns och jag vet inte om det finns fortfarande ett tango och flamencopalats i malmö och jag rekommenderar detta ställe om det fortfarande existerar, att gå en kurs i flamenco.

zigenare och även spanjorer är kända för sin hämndlystnad och det som hände är fullständigt oacceptabelt. och de sigenarfamiljer som finns i malmö ombedes att hålla sig passiva, tills de får instruktioner av de sina.

man har hästdroskor för turister. man kan åka häst och vagn mot betalning i stadens centrum.

nu är det så här att denna verksamhet skall regleras som all övrig professionell trafik, taxi limosin etc. de skall finnas möjlighet till vila, rekreation, vatten och ser jag en häst som timme efter timme går på asfalt eller kullersten utan skor, blir jag förbannad. i min värld skall denna kusk piskas upp, så han eller hon lär sig. så fungerar det i min hästvärld.