tisdag 6 september 2011

Det är måndag i Nantes och helgens jazzfestival är över.

Det är måndag i Nantes och helgens jazzfestival är över.

Lokala förmågor har visat upp sitt hårda arbete under ett år med instrumenten. Och det ambulerande nöjesfältet som extra attraktion har packat och rest vidare.

Det är dock inte alla som reser vidare. Alla vet att i festivalens bakvatten stannar många kvar. Kanske arbetslösa, kanske outbildade, kanske från en annan språkgrupp. Man tycker att kulturen är viktig, och stannar tills nästa år.

Och helgen tär hårt på stadens budget, med extra polis, extra städning av gator och parker. Och extra sophämtning för att undvika att folk rotar i soptunnorna.

Och var skall pengarna tas?

Här i Nantes äger man sin bostad så det blir skatter och taxeringsvärde. Det kostar att bo i nantes.

I Sverige läggs det på hyror och kommunalskatt. Men det är livskvalitetshöjande. Det är roligt med en kulturell festival.

Och hur kvaliten på banden var. Det hade utvecklats sedan förra året.

Eftersom Nantes är en okänd stad för mig. Valde jag att göra andra saker. Och för mig räcker det att vandra runt på gator och se kyrkor….

Jag har undvikit kulturen. Det finns mängder av kultur. Teater, litteratur, musik och som sagt kulturella festivaler. Man jag har inte besökt dessa. Jag vet för litet om bakgrunden.

Hur finansieras den?

Hur är historien?

Det har varit varmt i frankrike, men så kom regnet.