lördag 3 september 2011

uppdatering av trender efter sommarens lättja….

En av de första dagarna jag kom till Frankrike gick jag in i en musikaffär och köpte sr germains album tourist.

Det är svårt att toppa detta, så den pågående jazzfestivalen är inget för mig. Under tiden så passar jag på att uppdatera mig inom olika fenomen.

Nantes är verkligen vackert, med sitt slott sin katedral.

Med min inköpta klocka från toulouse, en swatch i senaste snitt. Med rubberband i utbytbar design och visare som lyser i mörkret känner jag mig klädd. Ett minne från toulouse.

När jag var i bordeaux längtade jag till toulouse och när jag var i toulouse längtade jag till poitiere.

Hela denna resa har varit en fysisk existens och en psykisk existens.

Frankrike är ett stort land och jag anser att jag hunnit med mycket. TGV är verkligen förnämligt. Det finns rabattkort för sommaren och då blir det inte dyrt att resa. Det är jämfört med sverige förhållandevis billigt att resa med tåg i Frankrike.

Man kan läsa att le Mans har gokarttävlingar denna helg och man kan läsa att i slutet av september skall det bli motorcykellopp.

Jag är ingen expert på mc, men såg ett VM och polackerna tycker jag var intressanta. De polska förarna var djärva och satte färg på evenemanget gentemot de stora nationerna där Frankrike ingår.

I sverige är mutskandalen i göteborg en källa till undvikande. Det regnar, det blir översvämning och jag bara tänker.

Var är mitt franska paraply. Inköpt som minne i paris, för egna pengar?

Katrineholm har gjort ännu en turistsatsning, genom att betala vandrarhemmets energi under vinterhalvåret. Det måste kännas tryggt att man kan hålla sina kurser i afrikansk tvåhandstrumning på djelbe och afrikanska dans även under vinterhalvåret.

Och mannen från ghana säger att om han har tråkigt kommer hans landsmän och de spelar tillsammans. En äkta kulturell upplevelse i detta kalla norden.

Vi får hoppas att det blir en mild vinter, då nordea skall omstrukturera sin personalsammansättning och södermanland ingår i den sparplanen, och det är ingen som är intresserad av att betala elräkningen för en fd nordeaanställd. Det kan jag garantera.

De 200 personer det handlar om förenar sig med den europeiska arbetsmarknaden och varför inte norge.

Kan man arbeta i norge i dessa tider. Terror och oroligheter, som om det vore ett afrikanskt land.

Och vi läser att busschauffören i backa i göteborg känner sig hotad till livet. Han menar att han flytt från irak och hamnar i rasistiska sverige.

Vad gör polisen?

Det måste man förstå att man måste ha ett språk för att kunna tampas med Hisingens ungdomar. Kör man buss är man inte svensklärare.

Och känner sig busschauffören ensam så kommer hans vänner och pratar med honom under färden. Åker med en bit för att prata, det är inte gratis, det är kamratlighet. Kulturellt.

Och i malmö snattar vikarien mediciner för gamla. Vilken fräck brud. Hennes kompisar har aldrig tråkigt.

Och här i lördagsbilagan av liberation läser vi om cabinet noirs, en historia från chiraqs tid.

Vi läser om chiles nya politiker. 29 år och rebell giorgio jackson.

Italiens president är med. En följetong. Spänt emellan turkiet och israel.

Kulturmagasinet avhandlar michel serres nya bok om unga som mutanter, teknikbögar kan man kalla det.

Och en bilaga med bl a herrmode. Inte dumt alls.

Om jag bodde i Frankrike skulle jag tillbringa mycket tid vid det tryckta ordet. Jag finner layouten inspirerande. Lockande.