söndag 4 september 2011

min trädgård, min park, min glädje….

här i frankrike har alla städer med självaktning en underbar botanisk trädgård. allt från contemporaire till de mer traditionella parkerna. där man medvetet arbetar med färger och former och skulpterar vackra blickfång. en trädgård för själen.

här designas naturen för ögat. man inspireras av färgprakt, mångfald och organisation och får inspiration att organisera sin egen vardag. en stund av drömmar och sinnesfrid.

som en trädgård är tänkt.

och jag skulle bli mycket förvånad om ett barn får tillsägelsen

du kan kissa i buskarna, det gör ingenting-

så gör man inte här. man visar respekt för det växande.  för barnen och för växter.

och hunden är tillåten i husses eller mattes sällskap, då man förväntar sig att ägaren till hunden klarar av att hantera sin hund.

och alla trivs och tycker att deras park är vacker.

och det är mycket arbete bakom varje park. jag känner tacksamhet att får promenera i dessa stadens parker i Frankrike. det är så vackert.

…detta kanske man skulle tänka på som besökare i malmös folkets park. att detta är en park för invånarna, alla invånare och stadens besökare….