fredag 23 september 2011

lille en modern storstad..

Lille är en fransk modern stad med gammal bebyggelse och modern bebyggelse.

Här möter den traditionella franska staden den moderna framtiden, med nya linjer och ny kommunikation. Och detta leder naturligtvis till olika reaktioner.

Alla städer har en själ, så också Lille. Och man måste ha förståelse för att alla förändringar inte är välkomna. Stadens invånare vill behålla karaktären på staden och har inte ett ekonomiskt tänkande. Utvecklingen sker vare sig man vill eller inte och expansionen av staden är ett faktum.

Mer privatbilism, högre frekvens av kollektivtrafik.

Här i Lille har man löst expansionen genom att dels bygga en ny järnvägsstation för att möte höghastighetstågen samt byggt en helt ny stadsdel. Detta utan att störa den gamla bebyggelsen. Strukturomvandling genom ny expansion.

Vi minns alla sextiotalets svenska strukturomvandling, då man rev hela stadskärnor för att utnyttja befintligt gatunät, avloppssystem etc.

Här inser man att expansionen är ett faktum och tar konsekvensen av detta.

Detta ger arkitekturen att fritt få skapa sina egna spelregler, vilket ger ett helt intryck. Mycket vackert.

Men jag har förståelse för att den traditionella lillebon inte riktigt accepterar att silhuett och karaktär får en ny medlem i kvarteret.

Men för mig som besökare är det underbart. Den” jardin de geant jag besökte, var contemtoriare och tänkvärd.

Om jag bodde i lille skulle jag vandra i denna park varje dag alla årstider och finna nya saker hela tiden.

Ett modernt tecken i tiden. En oas.