torsdag 22 september 2011

tgv eller lokaltåget….

När man åker med tåg i frankrike finns det två bilder av verkligheten.

Dels TGV där alla stationer är ombyggda, upprustade och modernt. När jag nu kom upp i norra frankrike, blev verkligheten en annan. Lokaltågen som också fungerar som pendel in till städernas arbetsplatser och utbildningar, nådde inte samma standard. Dessutom stannar tågen mycket ofta, då byarna ligger tätt. Man får komma ihåg att detta är en transportmedel som används varje dag.

Och här ser man den negativa synergieffekten.

Långa restider på grund av alla stopp, och omoderna stationer ger en minskad frekvens av användning vilket leder till att tågen dras in och allt dras ner i en negativ spiral.

Det var stor skillnad att åka tgv och att åka lokaltåget emellan Rouen och dieppe, och man får väl anta att det ligger en ombyggnadsplan för byarnas tågstationer. Och den ombyggnaden blir inte billig.

Den ekologiska politiken kräver miljövänliga alternativ och resenären kräver moderna komfort i sitt kollektiva resande. Det är en självklarhet.

Och hur den franska landsortsbefolkningen sett på i detta orättvisa system, att enbart prioritera TGV:s stationer, det förstår inte jag.

Byarnas barn är troligtvis hänvisade till kollektivtrafiken. Buss och tåg. Skola men även sina fritidsintressen. Det måste man ta hänsyn till.

Vem har rätt till staden?

Skrämmande diskriminering emellan stad och land. och visst man har bil, men kvinnor och barn blir begränsade genom detta system. De är oftast beroende av kollektivtrafiken och har sin möjlighet till aktiviteter i staden begränsade.