torsdag 2 februari 2012

fru vinter har gjort entré

Frankrike har snö och kallt, och det var ju väntat. det kändes i luften att vintern blir kall, om man är tränad.

östeuropa har också haft kallare än normalt.snö i bulgarien och rumänien. kallt i serbien. och i staden är inte alla hus lika välisolerade som kanske landsbygden. det har varit kallt länge nu efter en mycket varm sommar. baltikum har också mycket kallt och där är husen inte i toppskick. jag läser nattemperaturer under tio minus och snö. tåg och spårvagn, lokalbuss . det kan vara vissa problem. och jusen är inte isolerade för den kylan.

korsika har haft snöoväder. men jag läser inget i svenska tidningar om europeiskt väder.

och nu kommer fru vinter till sverige. med kyla från öster. hon är sträng hon, fru vinter. rättvis. är det kallt är det kallt för alla.

frankrike har en stor grupp afrikanska immigranter, och den pågående eurokrisen och de långvariga kylan påverkar naturligtvis situationen i frankrike för dessa människor.

baltikum har en stor grupp kvarvarande ryssar, som inte ansåg sig behöva lämna lettland men ändå vara ryssar. jag såg på lettiska och min lettiska är inte exemplarisk men så mycket förstod man att deras situation är lite bredvid samhället och hur ser deras situation ut i denna snö och köldknäpp. och jag vet inte att jag någonstans läst EU;s plan för bättre bostäder för medborgarna i de nya medlemsländerna. man renoverar slott och man inititerar arbetstillfällen, och personligen anser jag detta vara lite enkelt. min käpphäst är information, kommunikation och social struktur. men vi är olika EU och jag.

det är kallt i europa, och jag ska ta fru vinter i örat. ett nappatag när jag träffar henne.