måndag 27 februari 2012

barnarbete och ansvar för barnets arbete…

på svensk tv har visats en modellskola för barn, och konceptet var att lära mammorna hur man beter sig i ett barnarbete. barn fotograferas i reklamfilm eller postorderkataloger och mammorna skall sminka dem och lära dem visa upp sin bästa sida på kort och podie.

och det skall vara roligt och de skall vara trygga. jag säger inget om att barn arbetar med reklam eller kläder. det stör inte mig.

den bästa reklamen som jag tycker just nu i svensk TV är mekonomen direkt. där man har ett återkommande ansikte, med en kvinna som är vanlig, fast övervanlig. hon för sig övertydligt, pratar övertydligt och är sminkad överperfekt, och man får förtroende för detta företag direkt, och i och med att man har kontinuitet i reklamen får man en idé om fast, återkommande kund osv. det är den bästa reklamen just nu.

dessa barn, jag kan inte se någon av dem ha eget märke.  de är för vanliga. med vanligt svensk hårkvalitet, kluvna hårtoppar och man får inte klippa håret. det var ett par av barnen som hade ett välskött hår, från grunden.

och dessa mammor, tvingas ta beslut i stunden. hur pass påverkade är de av omgivningen. säger man ja för att retas, eller är man kall och kan bortse från känslor och stundens ingivelse.

man hade åsikter om skor och smink på barn. vad vet man om de kläder barnet visa. hur tillverkas det och hur färgas de, sys de och i vilka material.

jag säger ingenting om att abrn bakar pulverkakor i reklamfilm ,eller hjälper mamma att hänga tvätt. det stör mig inte. men coachningen. vad vet dessa kvinnor om kläder och framför allt, vad vet de om morgondagens modetrender.

och coacha barnet. det är självklart att ett barn blir besviken om det får något som de inte tycker är fint. kanske man skulle lyssna mer på reaktionen, eller också om barnet nu skall arbeta i kläder, påvisa vad som är trendigt och vad som kommer att bli trend. jag kan tänka mig att dessa kvinnor är kvarterets skönhetsdrottning och flankerad med sitt blonda långhåriga barn, kanske man skall fortsätta med det, eller fundera på att arrangera luciatåget i skolan. barn är barn och tycker det är roligt och de är trygga.

men mamman, men ett barn kan inte båda gå i skolan, modella samt lära upp mamman i kommande trender. i material och produktionsförhållanden. det är för avancerat för dem.

men man förstår att mammorna, blonda och blåögda tyckte det var roligt att se en kamera framifrån. säga hej till studiomannen och se hur en lampa släcks och tänds, vara tyst då man blir tillsagd. en ny erfarenhet helt enkelt. det var roligt och man kände sig trygg.