torsdag 9 februari 2012

Vykort från gbg…..

Ett mått på social kompetens kan vara att känna till Spinoza. Han ät ju trots allt en västerländsk filosof, som har varit kontroversiell.

Att ta upp denna diskussion i förorten verkar tämligen långsökt. Jag har inte ens försökt, tänkte inte tanken. Under mitt arbete med min bok anser jag att jag bör arbeta enligt min egen modell och självklart blir spinoza en referens, som man drar till en extrem nivå, varför inte.

Ett mått på social kompetens kan vara att kunna ha åsikter om spinoza. Beträffande de blonda självutnämnda shell-schocks som lotsar oss genom verkligheten i TVrutan, med ett slags hasande lufsande, är jag inte intresserad av deras åsikt om spinoza. Jag skulle finna den för trivial, analysen lite väl enkel. För mig representerar de en slags blond kvinnlighet. Ett slags bakåtsträvande och lydigt beteende som härrör från fyrtiotalet som ett svar på det multikulturella samhällets äldre generation som finner kvinnor lite väl självständiga av idag.

”det var bättre förr”. Dessakvinnor som finner sig i att stå i rökrutan och dela ut cigaretter till sina manliga kollegor, med ett dåligt samvete för att de röker.

De är klichéer, och de är triviala. Att vara lagom är inte rätt ord här. De är i fel rum, i fel tid. Och detta är deras hemlighet. De kickar på sin egen plattityd. Totalt ointressant. De är dåligt pålästa, de är slarvigt stylade och nöjer sig med att inte kunna prata med flyt. Man stakar sig gärna och tycker detta är roligt., kladdar i det slitna håret och har kläder som inte är anpassade för TV.

Är detta en konsekvens av att vara klubben som bär sin egen betydelse.

TV kan inte ägna sig åt välgörenhet. Svenska folket kan inte år efter år se dessa kvinnor lotsas genom muntliga redovisningar genom verkligheten bara för att de är stressade, inte hunnit läsa dagstidningen eller söka trender. Snälla människor skall komma till TVhuset och på enkel svenska förklara hur verkligheten är beskaffad för dessa malplacerade kvinnor som hjälper varandra. Kanske sverige bör närma sig europeiskt tempo, europeisk dialog och visst är det käckt med repriser, så att man får repetera viktiga begrepp osv. men övriga europa klarar detta och kanske man skall fundera på sitt rykte.

Spinoza, västerländsk filosof har en auktualitet än idag. Dessa kvinnor uttalanden har en livslängd på ett par minuter.

Under mina två år på resande fot blir det självklart en del besök på hotell, och likaväl som resemontörer och andra som reser en del dagar på året lär man sig snart:

Detta är en säng

Detta är en papperskorg

Detta är en dusch

Det är inte svårt, och man lär sig att skilja på olika kvaliteter, och olika prisklasser. När man i receptionen möts av en blond svensk avbytare med dåligt självförtroende och en mycket klichéebetonad verklighetsuppfattning, och därtill mycket bestämda åsikter om vad som är verklighet och vad som är regler, och utifrån sin egen betydelse sköter sitt arbete i receptionen, blir man förskräckt.

Allmänbildning och social kompetens är inte de första ord som dyker upp i huvudet över dessa kvinnors ljudramsor som kommer ur munnen. De passar definitivt inte på ett hotell som personal. Deras sociala kompetens är av den kvaliten att den kan jämföras med en kvadrering av negativa tal. De är nog de enda som anser att detta är helt OK.

Det är skrämmande att man är så totalt känslomässigt isolerad att man inte förstår finkänsliga styrfunktioner. Att man är så fullständigt övertygad om sin egen suveränitet att man inte känner avståndstagandet. Att man inte förstår kommentarer om aktualiteter inom politik, litterär eller film. Att se dessa representanter stå där med huvudet på sned och med ett generat leende påpeka att det är inte deras grej, bord eller har ingen aning. Och är fullständigt övertygade att gästerna har kommit för att visa dem nyheter, tips och möjligheter för att underlätta deras verkligen stressade tillvaro. De är fullt upptagna av att göra ingenting. Nattportieren läser inte på universitet, skriver inte en bok, eller ens broderar på jeansen. Ingenting. Jag finner det märkligt. Så slött.

Är de lata och osexiga, eller är detta den nya svenska kvinnan i det mångkulturella samhället. Som lydigt tar klivet tillbaka för att låta mannen bestämma, det är jobbigt att tänka.

Och i göteborg där paddan fortfarande är en turistattraktion. Till min förvåning hittar jag två ordningsvakter i färd att kasta ut en hemlös man med motiveringen att han var berusad. Han var tyst och ingen noterade hans närvaro. Om man betänker att i samma stad har samma ordningsvakter och polis låtit bli att kasta ut den illegale invandrare som härjade i min lägenhet, då han var trött och behövde sova. Då hade inte ordningsmakten befogenheter att ingripa sa man mig. Under en tvåårsperiod fick dessa trakasserier fortsätta

Anledningen till att mannen vistades där var en liter rohm i kylskåpet. Jag hade gjort en tysk dessert som innehöll frukt och sprit och det var så roligt att dricka ur denna dessert. När samme man slet loss kylskåpsdörrar, garderobsdörrar och rev ut allt mitt porslin mitt i natten och grannarna tillkallade polisen, jag var ute med hunden som var orolig i magen, sa dessa till mannen<.

”nu sover du, så kan hon städa…” i denna stund satte göteborg sig utanför all anständighet, all värdighet och satte sig bredvid. Och det spelar inte någon roll om man stoppar in latinamerikanska gästartister i TVrutan. Göteborg har gjort sitt på banan och europa är inte intresserade. Och när dessa göteborgare fjäskar på ute i europa och i sverige på hotellen, vill man bara spy. Hälsningar från Alexanderplats Berlin. Och det är säkert roligt att få prova en polisuniform och leka polis, men spinoza känner man inte till. Och att kasta ut hemlösa män från tåg och busstationer imponerar inte på mig.