fredag 17 februari 2012

Vykort från den belgiska chokladbakelsen

 

Man får en ganska dubbel bild av belgien och Liege. Staden är mer än pittoresk, men tyvärr så förstör mängden med turister helheten. Man gör ett malplacerat och lite småkorkat intryck när man följer efter och kontrollerar. Man försöker vara övernormal.

Husen och även bostadshusen, planering av staden ger ett stabilt och intelligent intryck, men tyvärr. När den polska befolkningen skall spela belgare så faller det platt till marken. Belgaren är en mycket nyanserad person. Små detaljer avgör helheten.

Detta är så europeiskt. Och man förstår genom tvåspråkigheten har belgaren utformat en genialitet i det outsagda. Detta är en logisk konsekvens av tvåspråkigheten. Det sker i alla språkligt differnetierade länder. Och här måste man ha en väl utvecklad känsla för detaljer för att förstå, som turist kan vi aldrig nå in i deras sfär. Inte ens om vi är inviterade. Detta är den lilla nationens privilegier.

Att ens försöka verkar överambitiöst.

Jag har som vanligt stött på liege dramaqueen och fann henne tämligen simpel. Att dra igång större delen av staden för att en turist vill besöka katedralen och tågstationen. Då är man dramaqueen för sista gången. Då har man verkligen inte skött sitt uppdrag.

Jag är tämligen trött på dessa patetiska kvinnor nervklena och sexfixerade som ljuger sig till uppmärksamhet.

En drös människor skulle följa in i affären och se när jagköper en lokalt bryggd öl och en påse chips.

Liege behöver inga av denna sot. De behöver politkst skolade människor som kan få folk i de tomma lägenheterna och det är ingen som är intresserad av att passa upp på en sexfixerad polska . treo mig eller ej.

Och det skall följas efter på bussen. En lokalbuss med nummer 23 som det stod citadelle på. Vi åker genom fantastiska grönområden som sommartid kan vara Liege bornas rekreation och andhämtningspauser. Nu överfyllda av skräp och pantburkar med cocacola. Jag kan näppeligen tro att belgaren inte klarar av att lära sina barn att lägga skräp i papperskorgen. Jag tror de klarar detta. Eller jag vet.

Det är fel folk på platsen. De hör inte hit. Och naturligtvis ringer man polisen när man tillsagd. Man ser sig inte själv, man vill ha drama. Femhundra man kommenderas ut i stadens centrum och blir rädda av min tillsägelse på svenska. Skicka hem dem bara.

Min familj är en familj med starka viljor och vi lever våra liv som vi själva vill. Detta kan ibland resultera i en del avståndstagande och en del bekymmer. När min far frågade hur man förhåller sig drogade människor svarar expertisen släpp inte in dem. Jag skulle vilja överföra det rådet till människor som inte kan ta ansvar för sina handlingar. Man har inte tillräckligt med integritet för att veta vad man gör. Man gör som man blir tillsagd eller som man hört att någon gör. Sant eller inte sant. Man klarar inte av att relatera till anständighet. Sorgligt att detta skall drabba Europa. Men det är bara att bita ihop. Jag skall nu ta hit en del människor som jag har kontakt med som kan kontrollera upp relationer i staden.

Hur behandlas invandrare, hur behandlas ursprungsbefolkningen. Finns det skolsystem i liege och finns det inhemska journalister som kan hitta tangentbordet. Att låt mitt besök styras av en polska med dåligt självförtroende är inte troligt. Jag är en självständig människa och reser fritt och behöver inte vare sig fösas eller kontrolleras runt. Jag har en viss resvana och är väl inte rädd för någon. Men kräver en slags konvention i mötet på gatan. Det är basalt att vet hur man beter sig på stadens gator i en europeisk stad.

En självklarhet faktiskt. De retas.

och att tro att nallebjörnar tillverkade av asiatiska barn har på europeiska museer att göra tyder på en frappant dumhet. att över huvud taget sätt hjärtantingeltangel på ett europeiskt museum är politiskt inkorrekt och det  platsar inte i ett modernt samhälle.

det är oförskämt och tyder på en arrogans och oförskämdhet som inte är acceptabel.

och samtidigt vet vi att i östeuropa förföljs homosexuella, minoriteter osv. de får gärna besöka belgien. för det krävs bara ett pass. bussen körs av utbildad chaufför, men man ska kunna klara av att hålla sig inom anständigheten även om man är polack eller östeuropèe. så är det bara. det finns ingen lag som säger att jag skal guida dessa varelser i Liege, eller att få mina saker förstörda av en polska som ska leka dramaqueen och visa upp sina vänner. detta beteende platsar inte i en modern civilisation. jag rekommenderar en restresa till mexiko eller annat latinamerikanskt land, där machokulturen har sitt fäst. jag finner det hela löjligt.