torsdag 19 juli 2012

bostad i europeisk storstad….

Compact living

Detta är framtiden, framtiden knackar på.

När man reser och i varje stad, stor eller liten ser man bostäder. Av varierande kulturell tradition och varierande kvalitet men det är en bostad.

Och så tänker jag när jag vandrar på IKEA massproducerade möbler, eller Nilsson i Lammhults kvalitetsmöbler.

För vem designas dessa möbler.

När designen får ett egenvärde och funktionen får avstå till förmån för form och färg. Kanske man skall ta klivet in i konstens värld.

Det finns gränslinjer mellan konst, konsthanverk och industriell design och det finns gap, bristande connection mellan dessa sektorer och brukaren.

Och var hamnar vi då? I yttre rymden.

Och så tänker jag. Hur anpassar man möblerna till bostäderna, inte till livet.

Och svaret blir krasst och svart. Förvaringsboxar och paketcykel.

Trappor, portar, dörrar och prång ger inte mycket utrymme för elegans, om man skall se krasst på verkligheten.

Jag finner också en stor stad med mycket folk, dyr tomtmark och dyra bostäder, levnadskostnader vilket påverkar bostadens funktion.

Jag läser i dn att studenterna åter igen är oroliga för bostadssituationen. De har kommit in på sin utbildning men bostaden är ett problem.

Alltså måste man under en övergångsperiod förtäta boendet. I studentrummet kanske en kamrat från hemstaden måste inhysas under en eller ett par månader. Och får man det?

Och hu skall detta gå till.

I min värld flyttar man på cykel, bara för att man ska. Möblerna skall vara lätta, mångfunktionella och kunna bäras av en person i alla tänkbara miljöer.

Och för att ytterligare krångla till det skall hela mitt bohag få plats i förvaringsboxar som får plats i en kritistiania paketcykel. Och här ställs stora krav på designern och på funktionen och på disciplinen.

Och här, tyvärr är framtiden, eller lyckligtvis framtiden.

Det som är idag är, och det finns ingen anledning att ändra på detta, men att ett studentrum under en avgränsad tid maximerar jag funktion och minimerar prylar. Folk och boende ger nya perspektiv på behov.

Och detta vill jag pröva. Hur lever man med boxar som begränsas av kristianias paketcykel.

Och vilken typ av yrken, liv klarar den omställningen. Studenten, skolbarnet, författaren, journalisten, arkitekten., forskaren Vem klarar detta? Och här kommer nomadens kunskap in som ett facit. Här blir nomadens kunskap om disciplin, entré, anpassning, flexibilitet oumbä