torsdag 19 juli 2012

en sådan bok skulle jag vilja läsa….

Det här skulle jag vilja läsa…..

I europa finns fortfarande en tradition av öst och väst.

Ord som kalla kriget

USA och Sovjet som maktkoalitioner,

Men verkligheten är annorlunda. Forna sovjet finns inte mer.

Och här finner jag en ny maktförskjutning

Arabvärlden ställs mot väst, ett odefinierat väst.

Orienten möter occidenten, och vad innebär detta.

Och hur kan man se detta. Den traditionella forskningen vill ha objektivitet, en observation. Och detta får man lyssna på. Vem står utanför samhället. Min första tanken blir nomaden. Nomaden, en betraktare av verkligheten, och genom sin förflyttning från en punkt till nästa och nästa bör denna nomad få en mångfasetterad bild av hur människan förhåller sig till olika fenomen.

Orientens nomad blir beduinen, som på sin kamel eller annat fortskaffningsmedel rör sig över stora domäner. Att ställa denna grupp mot de amerikanska truckdrivers, som kanske kan utgöra den moderna nomaden. Kör gods över stora domäner i ett amerika som det är.

Den bok som jag vill se är skriven av personer som har rötter i dessa två miljöer, och har förmågan att analysera fenomen, beskriva och dra slutsatser utan infärgning av kultur, social struktur och tradition.

I alla samhällen finns sorteringsmekanismer. Vissa grupper är mer värda och diskriminering är det medel, den metod som används för att bekräfta detta sorteringssystem.

I min bok ställer sig skribenten över dessa sorteringssystem och ser orienten och occidenten i ett maktperspektiv. Makt i det lilla och makt i det stora.

Jag har inte sett detta konkretiseras och vill se det. och hur gör man.

Skall jag hänga med beduinerna i palestina ett år för att sedan hänga med truckdrivers i USA ett år. Det skulle vara intressant men skulle inte säga så mycket om verkligheten, då min person skulle bli mer intressant än undersökningsytan. Och detta skulle bli en bok om hur jag förhåller mig till occidenten respektive orienten och hur maktperspektivet förskjuts till att styra massorna. För det tycker jag är roligt. Att bestämma.

Men jag vill ändå läsa denna bok. Maktperspektiv i mötet occident och orient sedd genom nomadens ögon.

Samhället har i alla tider haft förflyttningar av stora grupper av människor, territoriellt tänkande och bofast.

Men dagens informationsteknik och dagens kommunikationer ger ett rörligare samhälle. Revir, plats och livsrum har en ny betydelse mot kanske för tvåhundra år sedan. Och det ger nya möjligheter och det ger nya begränsningar. Och vad får detta för konsekvenser. För framtiden.

Som ett slags revision, ett socialt bokslut eller en lägesrapport. Världen behöver nya perspektiv, nya verktyg för att analysera sin samtid. Detta är ad jag kan tänka mig att välja i bibliotekshyllans tryckta information.