torsdag 26 juli 2012

jag säger vad jag vill. när jag vill och hur jag vill….

Vem har rätt att ha åsikter om kulturella företeelser.

När man som turist vistas i spanien kanske en månad av sitt liv, eller tre veckor, har man då rätt att tycka saker om kulturella företeelser. Eller om man är där som journalist, svensk journalist.

Egentligen, har man rätt att ha åsikter om rätt och fel. jag vet inte.

Eller om jag vistas en månad av mitt liv i tyskland, har jag rätt att ha åsikter om tyska folkets turistvanor i sverige. Jag tänker på nedmonterade av trafikskylten med älg på. Har jag rätt att säga till den tyska mannen på gatan, min åsikt om deras beteende i mitt land.

Och hur uppfattas det.

Och jag har hört, jag har aldrig sett en tysk man montera ner en älgskylt i hela mitt liv. Har jag rätt att delge den tyska befolkningen mina åsikter, random.

Eller skall jag ta kontakt med den tyska tidningen och i en intervju förklara min åsikt, eller skall jag skriva en bok, göra en film eller skriva en sång om min upprördhet över fenomenet.

Eller samlandet på ägg från sjöfågel, rovfågel. Kan jag resa till tyskland och random, delge den tyska befolkningen min åsikt om detta beteende. Egentligen.

Eller om jag som treveckors turist i spanien delger min åsikt om tjurfäktning. Jag har aldrig sett en tjurfäktning, och kommer aldrig att se en tjurfäktning i hela mitt liv. Och hur skall min trovärdighet som turist uppfattas.

I spanien dansas också flamenco. Och här ger jag mig rätten att ha åsikter om dålig flamenco och god flamenco. Oavsett om jag är tre veckors turist, eller i sverige. Så är en dålig flamenco en dålig flamenco. Och här trumpetar jag ut min åsikt oavsett språk, plats eller tidpunkt. Då har jag rätt att tycka. Så märkligt.

Vad jag försöker säga är att vi i sverige tolererar uttalanden från individer som inte har korrekt kunskap i ämnet att uttala sig i yttrandefrihetens namn. Och vi har gjort detta så länge att vi inte ens funderar på om det är korrekt eller inte. Vem har rätt att uttala sig om svensk folkmusik, svensk folkdans, svenska folkdräkter eller svenska maträtter. Älgjakt, miljövård, vattenregleringar, jordbruk.

Och varför skall jag anse detta vara tråkigt. Och varför skall jag höra att det är tråkigt. Frågan är komplex. Världen är komplex, och innehåller ett antagande om tid och rum.