tisdag 26 juni 2012

turism i sverige i ett mångkulturellt perspeketiv

turistsatsningar i svensk glesbygd kan få märkliga effekter.

katrineholm har haft många industrinedläggningar och är väl för svenska r kanske mest känt för att det är där man byter tåg. inget mer,

men katrineholm har en turistsatsning och STF har ett vandrarhem där. detta vandrarhem ligger avsides samt är öppet på vintern. då jag besöker denna anläggning möter jag en höggravid kvinna med man och två barn. hon arbetar heltid och eftersom det är vinter snöar det. det är ingen som begär att den höggravida kvinna skall hålla snöfritt i de trapporr och gångar som hör till den gård från sjuttonhundratalet. mannen har inte den traditionen och det kan vi nästan räkna ut själva eftersom han kommer från afrika. han är ledsen och vill ha en festival med afrikansk musik, och anser att den höggravida kvinnan skall ta hand om vandrarhemmet, sina barn och fixa en festival med afrikansk musik, då mannen inte pratar så bra svenska.

anläggningen är inte städad då mannen har varit ledsen och efter att de trettio vännerna har lämnat anläggningen, de musicerade och umgicks och nu har de åkt, gästerna städer sina rum och skottar i trappor och gången till duschen som ligger i en annan byggnad.

det kan var lite svårt att vet hur traditionen i sverige är mellan man och kvinna. och det går ju inte att ta reda på.

kvinnan undervisar dessutom i afrikansk dans ett par källar i veckan. och det finns inte varmvatten i huset de bor. de duschar i en angränsad byggnad och pulsar i snön under den kalla årstiden.

det är tio minusgrader ute och anläggningens bostadshus är inte vinterisolerade. mannen anser att tjugoåtta grader är en lämplig innetemperaturenligt hemlandets seder och bruk, och man har ju inte vatten inne i hemlandet.

de journalister som kommer från katrineholmskuriren intervjuar denna trummande herre från gambia och finner det hela exotiskt. han håller trumkurser. de beskriver sin nya vän som en tillgång för katrineholms turistsatsning.

men det gör inte jag. jag anser inte att detta är en turistsatsning. jag anser att slaveriet har upphrt genom amerikanska inbördeskriget och att genusordningen i sverige inte skall ta ett steg tillbaka. detta är inget jag vill se. jag såg för mycket av detta i det moderna östeuropa.och är inte intresserad. det är för låg nivå.

också ville han ha en dator. han kollade upp min på natten