onsdag 31 augusti 2011

Angers med sina Anjou-viner

tanken var ju att söka Bordeauxvinernas hemlighet, och de var bra. höll måttet.

men nu i denna regio har man egna viner. Anjou.

så jag var ju tvungen att pröva denna nya produkt.

när jag först anlände till Angers, en mycket vacker stad med Art noveau hus så prövade jag ett rött vin.

och se, första klangen var fruktigt och lockande och andra klangen var ett äkta rödvin med alla ingredienser ett rödvin skall ha.

och idag satte jag mig på en av torgets serveringar. det började regna och där under det röda parasollet avnjöt jag ett glas rött vin och ett glas vitt vin, producerade i trakten. Samour.

och det vita vinet, om detta glas kan jag utan problem skriva 1000 ord.

det var blommor som kom upp ur glaset. en väl avvägd sötma balanserad mot fräschör, rondeur. det var äkta vara.

det röda vinet, med en första klang av vanilj och därefter ett lättsamt flirtigt rödvin som smakade mer och mer.

men jag drack mina två glas och överlämnade staden till dess invånare.

mycket nöjd. franska viner är inte dumt alls. men de skall avnjutas med finess. och i lagom mängd. då smakar de bäst.