onsdag 3 augusti 2011

en dag i rochefort

Rochefort

Nu börjar jag känna igen mig.

Jag var i strassbourg i januari och innan dess i bretagne och normandie . men det var 1983.

Och det bretagne finns inte kvar längre.

Men denna delen av frankrike kommer att bli en riktig het potatis. Bordeuax är den stora staden och så intressant. Poitiere en mellanstor fransk stad med alla attribut, och här i rochefort börjar franska komma naturligt. Visst är det mycket kvar, men det känns ändå som språket är på rätt väg.

Denna morgon vaknade jag klockan sex och kunde se på staden alldeles själv. Därefter var jag tvungen att studera denna pont transbordeur, som fungerar som en travers.

Man löser en biljett och går ut på en liten perrong. Det finns livbojar i alla väderstreck och så kommer maskinisten och stänger grinden, tutar och trycker på knappen. Och iväg.

Detta är för gående och cyklister. Ett stort äventyr.

Men huvudsyftet var att besöka les quartier avantgarde.

Damen i turistbyrån tyckte inte att detta var något särskilt, men jag tycktedet var så intressant. Helt fantastiskt.

Här förenas modulen med kreativitet. Det var så roligt.

Så fick jag köpa nya skor på intersport. Le coq sportif. I kroatien skall man betala stadsskatt för att gå på deras gator och använda deras papperskorgar, och det kan man väl göra. Men att få skorna sönderskurna av en blonderad hemmafru i en kroatisk förort, ger inte mersmak. Tro mig.

Här i rochefort har man växthus. Växthus med orkidéer och växthus med begonier. Tydligen är begonier den största familjen, med över tusen arter,

Och båtmuseum. Segelfartyg. Här byggdes skepp.

Fort boyard och st helena. Här finns ett napoleonmuseum.

En vacker vit stad. Med dörrar, gatlampor och smidesjärn i balkongerna. Det är trevligt.

Och monoprix. Med ostdisk.