söndag 14 augusti 2011

fragment av portbou

När jag kom till denna spanska stad var min först reaktion.

Välordnat, och det krävs mycket arbete för att hålla husen så välbevarade. Jag la också märke till att kvinnorna hade ont i benen.

Detta är en stad belägen på pyreneernas sluttningar, väldigt vackert med utsikt över havet.

Men jag kan tänka mig att som höggravid och bärande en tvååring och en matkasse kan var påfrestande för rygg och ben.

Att ha ont i benen kan bero på många saker.

Det var fler är tre, av den äldre generationen. De har bra skor. Männen är robusta och har bra ben, så det är inget i vatten eller kost. Detta är miljöbetingat.

Och vi förstår att här är man duglig. Man kan vara gravid, man kan bära tungt, man kan handla familjens mat som kvinna.

Men man har rätt till återhämtning och vila. Och det är jag inte så säker på att man prioriterade.

Av detta kan man utläsa att man har en manlig präst, och en manlig läkare.

Jag är inte populär, det förstår alla. Och om jag skulle vrida proportionerna rätt i genusordningen så skulle jag få många fiender.

Så vi får hoppas att den yngre generationen tar sitt ansvar. Men troligen flyttar de hemifrån för att studera eller gifta sig i stora staden.

Här är vackert, man kan cykla eller klättra i bergen, sola på stranden, men inget för mig. Vackert men jag har ett annat liv.