tisdag 23 augusti 2011

strandpromenaden i bordeaux….

efter den värmeattack som var under helgen med fyrtio grader kunde man åter andas i denna vackra stad.

längs floden garonne finns ett inte oävet liv. man kan leka som barn i lekparker, eller som vuxen besöka parc de lumiere. eller som tonåring använda sig av den skatepark som byggts för ändamålet.

den är vacker. den används, vilket tyder på att den är byggd för sitt ändamål. denna dag var det rullskridskor, skateboard och sparkcyklar som utförde diverse trix i rampen.

det fanns tre nivåer från lätt till avancerad.

och jag är ingen expert med det var nog rätt avancerad övningar som visades upp. det såg farligt ut.

och i lättaste banan var “ coeur-de-lion” i egen hög person. han höll tricolorens färger högt han. tre, fyra år utan stödhjul på cykeln så visade han pappa och lillasyster hur man cyklar om man är bäst.

helt klart på banan. han var duktig.

promenadvägen längs la garonne är förstås välbesökt.

jag var på väg till en av stadens parker.

efter besöket i jardin botanique var förväntningarna höga. och här i staden har man vackra blomsterarrangemang. så fantastiskt.

men restauranger och caféer är inte intressant.

jag har städat de kök jag ska i östeuropa, och jag har sett de sk hemmagjorda terrorister som enbart diskar insidan jag ska. det räcker och blir över.

men parkanläggningar, och blomsterarrangemang, det kan man i bordeaux.

om jag kände att unga människor i narbonne inte riktigt kände att aktiviteterna räckte till, gäller detta inte bordeuax. jag tror att de unga anser att livet i bordeaux är värt att leva. jag tror att de finner bordeaux som en bra stad att leva i.DSC02840DSC02837DSC02839DSC02847DSC02848DSC02850DSC02846