fredag 26 augusti 2011

Loire-dalens pärla

Efter att varit i bordeaux en vecka reser jag med TGV till Tours.

Enligt reseguiden skall detta vara en stad med vackra blomsterarrangemang.

I Frankrike har man tydligen en organisation som bedömer staden blomsterprakt, enligt ett system av blommor. Fyra blommor är högst oss vidare.

Och denna stad Tours har fått pris ett antal gånger.

Tour räknas som Loiredalens pärla, och i Loiredalen finns ett flertal vackra slott.

Jag finner detta mer intressant är interiören på olika hotellrum genom TV-rutan.

Det fanns en TV på rummet men jag avstod.

I det hotellrum jag senast besökte tog man 10 euro för att utnyttja internet. Jag finner detta dyrt.

Vi har vackra slott i Sverige också. Det senaste jag besökte Kjesäter i Vingåker är till salu. Den folkhögskola som hade slottet fick lämna lokalen och den är nu till salu. Men det intilliggande vandrarhemmet är kvar.

Och man kanske skall köpa sig ett slott. Jag kan tänka mig uppvärmningskostnaderna. Det var högt i tak. Men det var vackert.

Här i Frankrike stoltserar man med vackra parker i varje stad. Underbara rekreationsoaser för invånarna.

Man lägger ner mycket arbete på sina planteringar.

Och vi sänder en tanke till Malmös tappra trädgårdsmästare som kämpar med att hålla blommorna vid liv och att det skall finnas blommor i varje kruka. Det är inte helt enkelt.

I Malmö gör man som man vill, och detta kan innebära att man ger sig på blomsterarrangemang eller annan offentlig utsmyckning.

Detta är en europeisk tradition. Det är vår kultur att ha vackra blomsterarrangemang, att ha ansade parker till invånarnas promenader. Det är där man skall vila ögonen, inte på enskilda individer.

Detta kanske ingår i andra världsdelar kultur, men är inte europeisk kultur. Och det blir lite fel när europeer börjar leka med andra kulturmönster. Töntigt.