söndag 7 augusti 2011

bordeaux i backspegeln….

efter två dagar i vackra bordeaux, kan jag konstatera att jag kommer att återvända men aldrig en sommar.

höst, vår, vinter men inte sommaren.

charterturisten skall ta sig till en ny nivå och besöka staden, inte bra.

det blir för oroligt. är man van att organiseras, skall man inte besöka bordeaux.

är man inte van vis extrema miljöer och kan anpassa sig till rådande position i den nya miljön får man nöja sig med charter trygga miljö. klubbar för barn i alla åldrar.

det är möjligt att förorten anser sig göra som de vill på hemmaplan, men att ha den attityden på annan ort verkar lite överarbetat.

vi hade amatörernas afton här i lördags. och alla förortsdonnor som har haft åsikter om spritens inflytande, krälade runt i kvarteren runt katedralen.

så symboliskt.

och fransmännen var ute tidigt på söndagsmorgonen och sopade framför dörren. då låg förortens självutnämnda drottning i sängen som en slocknad ängel.

fruktansvärt. och i avklippta jeans och flipflop, lite lagom casual.

söndagen ägnade jag åt jardin botantique. en vacker trädgård. vackra stenläggningar, vackra murar. vacker damm. så fräscht. riktigt intressant, för mig som inte krälar runt katedralen en lördagkväll. vi är olika. läser olika sidor på facebook.

har hittat en ny litterär gud. det var länge vincent ravalec men nu har han en efterföljare

samuel benchertrit ;chroniques de l àsphalt. på orginalspråk, of course.

nu är franskan begriplig och jag ser fram emot baskien.