fredag 26 augusti 2011

där är du….

Jag läser i tidningen att svenskarna åker till new york på hösten.

Och detta tror jag på. Sverige på sommaren och storstad på hösten. Men för min del skulle det bli Moskva. Transsibiriska järnvägen.

Men som resenär har jag ett ansvar för förortens invånare. Dem som sett som sin uppgift att kontrollera mig.

Eftersom jag tänker själv och fattar egna beslut. //skumt//

Vi måste introducera Europa för förortens invånare. Hur ser polen ut. Hur ser Berlin ut.

Och jag har rest billigt i Östeuropa och introducerat den turism som är bruklig där.

u är jag i Frankrike. Underbart vacker vackra människor, och blomsterarrangemang. . nittiotalet. Frankrike känns lite dammigt budget-reas , nittiotal, när man behövde lugna aktiviteter magkatarrer, stress och härtfelets decennium.

Man joggade och tränade och var sund.

2000-talet. Folk arbetar hårdare än någonsin, och helt plötsligt ingen magkatarr eller stress. Man har organiserat sitt arbete.

Vem bevistar en malmöfestival. Är inte detta en före detta företeelse

Och vem reser till göteborg. Mutskandaler och översvämning.

Förfallna parker och inga blommor.

Nej, sverige känns sunkigt. Som en före detta. Östeuropa känns fyrtioåringar desperata äktenskapsletande. Man måste ta ansvar för förortens invånare. De har inte så stor erfarenhet av världen. Får lätt nervsammanbrott. Om det går för fort. //skumt//