onsdag 3 augusti 2011

monoprix

 

Att handla mat i en fransk livsmedelsbutik är en upplevelse utöver det vanliga. Jag är kräsen. Och är det dåligt sortiment äter jag chips och glass. Sån är jag. I sverige har vi delikatessaffärer, där man kan få kvalitet. Men här i frankrike plockar man ner i shoppingkorgen exklusiva viner från hyllan. Och ostdisken är en reve d`amour.

Och har man så underbara råvaror så förutsätts att man kan hantera dem, i hemmet eller på restaurangen. Så resonerar jag i alla fall.

I ett jämförande perspektiv:

Jag minns det fasansfulla mötet med verkligheten i Berlins U-Bahn. Där människor köpte sin mat och kastade i sig denna emellan två byten av U-Bahn.

I de mörka kulvertarna stod man och smaskade i sig kebab och pizza. Det var ingen rolig syn, så de fick sluta med detta. Man äter med kniv och gaffel, man sitter och tar det lugnt. Allt har sin tid. Allt är så stressigt i Berlin. Kanske man skall titta över kommunikationsnätet. Det kanske går att effektivisera.

nu har jag prövat ett par viner från bordeaux. jag brukar dricka riojaviner i sverige. det är jämn kvalitet och finns i olika prisklasser och är ingen avancerad smak. utan smakar bara rödvin.

jag prövade två flaskor, små som jag köpte i monoprix. och nu har porten öppnats till vinvärlden för mig.

när man hör en vinkonnessör prata om sitt vin tänker jag. det är reklam, det smakar mer än det kostar. så plötsligt så förstod jag att detta är en beskrivning av vinet.

färg, doft,fyller upp gommen, eftersmak och klaner. detta är en beskrivning, som är sann. jag fick nog tag i ett riktigt bra vin, och skulle blöta upp etiketten för att ta bort från flaskan. det kan vara ett bra sätt att spara namnet. men den etiketten satt som berget.

cordier någonting. men detta var en riktigt kvalitetsprodukt.

men som sagt. ett gott vin skall man bruka inte missbruka. det är varmt i frankrike. 30 grader så man kan dricka cidre som refreshment och det finns andra sorter än i sverige.