lördag 6 augusti 2011

Beduinens bubbla forts.

Beduinens bubbla forts.

Butlers containerteori anser kulturen som en statisk, oföränderlig kostym som individen bär med sig.

Jag kan inte se förväntan i denna beskrivning.

Om man kommer till sverige, skavsta flygplats en söndagmorgon i snöstorm, kliver ur det landade planet , och man hade förväntningar att se grönska, sommar och sol blå himmel och värme. Då kan det bli en konflikt emellan verklighet och föväntan och detta kan jag säga att detta är inte kulturellt det är yttre påverkan. Men reaktionen kan bli sådan att kulturen befäst därför att man inte är i balans.

Förväntningarna motsvarade inte verkligheten.

Tidpunkt för förflyttning, frivilligt eller ofrivilligt kan ha en påverkan på container. Vilken ålder har individen.

Och kulturen kan befästas i en punkt.

”Det här äter inte jag”. Det kan vara så att det som presenteras på tallriken är så oaptitligt för individen, och det är kulturellt. Man är inte van vid den sortens diet, emedan ursprungsbefolkningen äter.

Surströmming, eller kalops.

Personligen tror jag inte att individen är så kulturellt orienterad i sig själv utan pressas in i en kulturell bubbla av omständigheter, omgivningens förväntningar och andra yttre faktorer.

Ny är skribenten som är källa vid göteborgs universitet och där måste man ta hand om de få förmågor man har, så man är villig att ge alla en chans.

Men jag som kommer från lund är fostrad i en strängare anda, att rensa agnarna från vetet. Man har större utbud där.

Men det är väl bra att skribenten och butler har ett gemensamt intresse, så de kan skriva av sig.