onsdag 24 augusti 2011

det var varmt i rummet…

jag har nu varit en tid i bordeaux, och under helgen var det fyrtio grader varmt ute, och på det hotell jag bodde var air condition avstängd. jag tänkte att nu skall jag kolla.

under 2010 reste jag i Östeuropa, och i Makedonien sa mig hotellvärdinnan i mars att på sommaren kan det vara upp till fyrtio – fyrtiofem grader, och vi visste båda att det fanns ingen air condition i hotellet. och detta är det vanliga i Östeuropa. det är varmt och det finns ingen air condition.

för en svensk som inte är van verkar detta helt omöjligt, därför valde jag att resa i Baltikum under de tre varmaste månaderna. jag reste längs östersjökusten för det var en varm sommar i Baltikum det året.

i detta hotellrum utan air condition var det säkert trettiofem grader under eftermiddagen. och detta är vardagen i Östeuropa, på de enklare inkvarteringarna, men man har TV.

och jag minns polen där det inte fanns fönster, och vi var fyra kvinnor i samma rum.

jag anser det vara helt av banan.

jag läser i tidningen att svenskar söker storstaden i höst. den stora staden New York, och finner detta mycket logiskt. man tröttnar på inskränktheten i Europa. det är mesigt.

jag har rest i Frankrike sedan jag var sexton år och som sextonåringen är man ingen analytiker, men man ser ju, och jag finner en tillbakagång i servicenivån. man lånar gärna ut de uthyrda rummen till utomstående, man rotar i resväskor och vill gärna snatta kaffepulver, våtservetter och schampoo.

man har tydliga problem med moral och hygien.

och dessa kaffemaskiner på caféer. hur svårt kan det vara ett diska en kaffemaskin? är man krigsskadad eller?

är man högfärdig och inte kan ta en tillsägelse skall man inte arbeta inom turistbranschen. man ska vistas i reservat eller skyddad verkstad. man platsar inte i det moderna samhället. så enkelt är det. det finns förorter, även i Frankrike.

läser recensionerna i skånskan om malmöfestivalen, och ser väl att detta inte är vad det borde vara. de hysteriskt glättade artiklarna får mig att ana att det är ett bakslag, som vanligt. ännu ett fiasko. med eller utan regn. med eller utan paraply.