måndag 29 augusti 2011

Angers och le Mans

 

Efter tours som är, enligt mitt tycke Frankrikes, vackraste stad fick det bli Angers. Jag promenerade runt i denna stad med ArtNoveau-husen på parad. Jag besökte katedralen och promenerade längs floden och längs borgen. En vacker och intetsägande stad. Riga har ett överflöd av ArtNoveau om man tycker detta är intressant.

Efter en natt åkte jag vidare till le Mans. Mest känd för sina 24timmars lopp i staden.

Och skall besöka” le vielle ville” och katedralen i morgon. Här finns ett antal botaniska trädgårdar och den franska trädgårdskonsten är inte ointressant.

Highlighs under denna resa var definitivt tågresan emellan Cebere och Perigourd, genom Pyrenéerna. Detta var helt fantastiskt. Och den botaniska trädgården i Bordeaux.

Tours som stad betraktat var magnifik. Så vacker. Om jag bodde där skulle jag bara promenera och förföras över denna intressanta stad. Så många bilder och så många blickfång.

Men hur den unga generationen uppfattar sin stad Tours kan jag inte svara på.

Trots alla upplevelser och vackra miljöer så vandrar tankarna ändå till Riga.

Jag vet inte men jag anser att de människor jag mötte i Riga var en del av staden på ett sätt som jag inte känner här. Utan stadens invånare i Riga skulle staden inte ha samma atmosfär, och här är det helt tvärtom.

Staden är vackrast tidigt i gryningen, då man kan ensam vandra runt och se på alla stilleben som radas upp framför ens ögon.

Alla städer har en själ.