tisdag 2 augusti 2011

Damen i bordeaux

 

När jag vandrade runt i denna vackra stad, och såg alla kvinnor som promenerade i den stad de var född. Jag tror de tyckte att staden var vacker. Det var lördag och det var marknad framför en katedral. Frukt och grönsaker i arrangerade staplar.

Och så tänker jag, varför skulle jag vilja göra denna kvinna ledsen.

Varför skulle jag, med min begränsade kunskap om franska samhället och franska språket uttala mig om denna kvinnas agerande. Och då i nedvärderande ordalag. Men det kan man göra om man är invandrare i sverige.

Och varför skulle jag gå in i denna kvinnas lägenhet och snoka i lådor och skåp, eller snatta toalettpapper, tvål och schampoo i denna kvinnas lägenhet, eller socker.

Vi kommer aldrig att prata och jag antar att hon har utfört de arbete hon blivit tilldelat väl.

Och varför skulle jag sparka på hennes dörr under en tvåårsperiod, slå ner henne och vräka ur mig oförskämdheter.

Varför skulle jag.

Denna kvinna är född här i frankrike av franska föräldrar. Hon kan varenda sedvänja och vet hur man skall leva i frankrike, jag har en aning och eftersom jag inte enbart gått runt i Bgles utan rest till olika delar av frankrike under en lång tid.

Franska revieran

Bretagne

Paris

Alcass

Och nu sydvästra frankrike, så har jag följt utvecklingen till en del i landet. Men långt ifrån allt. Och jag har aldrig levt i frankrike.

Men i sverige kan man efter att ha traskat runt i en förort i en av de stora städerna och muttrat på sitt hemlands språk i en kulturell lokal, då vet man vad som är normalt i sverige.

Och varför skulle jag gå in i hennes bankärenden och snoka. Och varför skulle jag ge henne en mindre ersättning än hon är ska ha enligt lagen.

Men detta kan man göra i sverige. Det tycker man är roligt.

Och man kan följa efter okända människor och man har åsikter om deras kläder och deras personliga tillhörigheter.

Denna kvinna var en stekhet lördag ute på promenad i sin hemstad. Hon bor och lever där, och är ingen historisk gestalt som går där för oförskämda turister skall ha åsikter om hennes person.

Men detta kan man göra i sverige. Invamdrare tror på fullt allvar att de människor som existerar runt dem är till för att de ska något att reta sig på. De fattar inte att sverige och svenskarna har funnits i flera sekler. Sverige skapades inte som en kuliss för att dessa människor som inte orkar befinna sig i sitt hemland skall ha något att titta på. Tyvärr detta är den hårde verkligheten. Svenskar lever för sin egen skull, och bryr sig inte om invandrare. De kan inte prata.

Och här går jag med min MP3- franska. Kanske svensk TV personal skulle lyssna lite på svenska ljudböcker så de lär sig hur man ljudar svenska ord och bygger dem till en mening. Det kan vara en nyttig erfarenhet för dessa kvinnor efter toalettbesöket. Dessa kvinnor som är så fina att de inte gör det stora och det lilla. Vad gör de på toaletten? Är de ensamma?

Och sverige har dåligt rykte. Det finns dem som kommer som turist till sverige och undrar exakt samma sak som jag. Vad är detta för människor. Har de hjärnan i en näringslösning?

Hur är detta samhälle uppbyggt. Där manipulation och diskriminering är ryggraden i tankesystemet? Tänker man och hur ser trafiksignalerna ut, för dessa bör vara en stor del av svenskarnas liv, för att gå över till andra sidan gatan i hårt trafikerad tid.

Eller går de under jord, i gångtunnlar? Nåt fel är det.

Malmö behöver ny personal på försäkringskassa, skattekontor och andra samhälleliga myndigheter. Det vore en fördel om de kunde läsa och räkna och fatta att tjänstetillsättning är personlig. Byta får man gör ai privatlivet. Den tillsatta tjänsten är kopplad till en individ och man får inte ta in egna vikarier bara för att man ska städa.

Man pratar om sverige. Följer mona sahlins skenheliga uttalanden.

Och undrar vem som fuckat up förorten till denna gudomliga nivå. De har tydligen egen lagstiftning där. För att alla är med på detta.

Detta funderar man på utomlands. Hur kan man så totalt köra ett land i botten och tro att man är smart och fräck? På vilken soptipp kommer dessa värderingar?

Malmös tandläkarhögskola och malmös tandläkare ser sig om efter nya medarbetare, utbildade och med en kunskap om tandhygien och andedräkt, det underlättar vardagen för invånarna. De malmöbor som är födda i malmö av svenska föräldrar och som läst i sin historiebok att slavsamhället är avskaffat och att vi lever i en demokrati, men yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Vi har fackföreningar och politiska partier där all samhällelig förändring sker. Och att vår parlamentarism sker i reformer inte i infall och impulser.

Sverige har ett rykte om sig att vara inkompetent, tröga och klumpiga. Kvinnorna är lätta på foten och prioriterar en karls smicker före en korrigering till anständighet. Och detta får vi leva med, i landet där m,an tror att man är en vacker kuliss som skall vara vacker att titta på.